Sposoby zapobiegania mobbingowi w szkole oraz propozycje pracy z grupą zagrożoną mobbingiem
Głównymi kierunkami działań, pozwalającymi poprawić sytuacje ofiary mobbingu jest rozmowa z outsiderem, ukryta interwencja nauczyciela oraz tzw. tematyzacja zachowań grupowych w klasie. Działania nauczyciela mogą być nieskuteczne, gdy w grupie, w której pojawia się mobbing, znajdują się uczniowie z zaburzeniami psychicznymi bądź negatywne zachowania uczniów (niepokój, wyzwiska, przemoc) są bardzo nasilone. Ograniczenia te mogą być bardzo poważne i nauczyciel nie ponosi winy za niepowodzenie swoich działań w tym zakresie. Jednakże aktywność nauczyciela jest bardzo ważna: lekcje, które są dla ucznia za łatwe lub go przerastają, nudzą, zmuszają do bierności, mogą potęgować agresję, co sprzyja mobbingowi. Poczucie uczniów, że lekcje są nieistotne sprawia, że zajmują się sprawami bardziej dla nich znaczącymi, np. potwierdzaniu swojej pozycji w grupie. Nauczyciel, który nudzi bądź frustruje uczniów wywołuje powstawanie agresji, która może przemieścić się i ujawnić wobec wybranej osoby.
Sposoby interwencji nauczyciela:
ROZMOWA Z OFIARĄ MOBBINGU