Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Jak przełamać barierę milczenia i skłonić ucznia do rozmowy z nauczycielem o swoich problemach?

Opracowała: Dorota Zinkiewicz - psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej

Dlaczego uczeń nie chce mówić o problemie? Brak mu zaufania do nauczyciela? Zawiódł się na nim, czy obrazuje to jego stosunek do dorosłych? Być może spotkała go jedna z poniższych reakcji, która skutecznie odbiera ochotę do dialogu:

  • obwinianie i oskarżanie (zawsze to robisz, to znów ty…),
  • przezywanie (jesteś głupi, jeżeli tego nie potrafisz),
  • straszenie (jeżeli jeszcze raz zrobisz coś takiego, to…),
  • rozkazy (natychmiast wykonaj to zadanie),
  • wykład i moralizowanie (jeżeli sądzisz, że możesz zabrać podręcznik bez pytania, to się mylisz, oczekujesz od ludzi kultury, wiec zaprezentuj ją sam),
  • ostrzeżenia (uważaj, nie oglądaj się i nie rozmawiaj z kolegą, bo spadniesz ze schodów),
  • postawa męczennika (przestań rozmawiać, chcesz żebym dostał migreny, tak się dla ciebie poświęcam),
  • porównywanie (gdybyś był podobny do brata, z nim nigdy nie ma problemów),