Jak przełamać barierę milczenia i skłonić ucznia do rozmowy z nauczycielem o swoich problemach?
Opracowała: Dorota Zinkiewicz - psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej
Dlaczego uczeń nie chce mówić o problemie? Brak mu zaufania do nauczyciela? Zawiódł się na nim, czy obrazuje to jego stosunek do dorosłych? Być może spotkała go jedna z poniższych reakcji, która skutecznie odbiera ochotę do dialogu:
- obwinianie i oskarżanie (zawsze to robisz, to znów ty…),
- przezywanie (jesteś głupi, jeżeli tego nie potrafisz),
- straszenie (jeżeli jeszcze raz zrobisz coś takiego, to…),
- rozkazy (natychmiast wykonaj to zadanie),
- wykład i moralizowanie (jeżeli sądzisz, że możesz zabrać podręcznik bez pytania, to się mylisz, oczekujesz od ludzi kultury, wiec zaprezentuj ją sam),
- ostrzeżenia (uważaj, nie oglądaj się i nie rozmawiaj z kolegą, bo spadniesz ze schodów),
- postawa męczennika (przestań rozmawiać, chcesz żebym dostał migreny, tak się dla ciebie poświęcam),
- porównywanie (gdybyś był podobny do brata, z nim nigdy nie ma problemów),


