"Kłamczuch", czyli jak oduczyć dzieci i młodzież mówienia nieprawdy?
Opracowała: Dorota Zinkiewicz - psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej
Przyczyny pojawiania się u dzieci kłamstw są różnorodne, najczęściej związane z ich wiekiem. Kłamstwo jest zachowaniem, którego uczymy się w procesie socjalizacji. Każdy z nas kłamie, wg niektórych badań zdarza się to nagminnie, kilkakrotnie w ciągu dnia. Umiejętność ta obwarowana jest wieloma zakazami, a i tak wydaje się być powszechna. Kłamstwo może pełnić różne funkcje.
Wyróżnia się 4 podstawowe typy kłamstw ( i typ dodatkowy):
- kłamstwa prospołeczne – służą one ochronie innej osoby, pomocy jej lub są formą wyświadczenia przysługi;
- kłamstwa stosowane w obronie własnego „ja” – w celu osiągnięcia korzyści, uniknięcia kary, uzyskania uwagi osób znaczących, dowartościowanie;
- kłamstwa egoistyczne – celem jest obrona siebie kosztem kogoś innego lub ukrycie poważnego wykroczenia (przestępstwa);
- kłamstwo antyspołeczne – jego intencją jest zranienie innej osoby;
ponadto opisuje się jeszcze
- kłamstwo patologiczne