Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: lipiec 2012

ZAKTUALIZOWANO: WRZESIEŃ 2014


Konkurs na stanowisko dyrektora szkoły zawodowej – procedura krok po kroku


Opracowała: Małgorzata Celuch


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 60 poz. 373 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168),
  • Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1388),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164 poz. 1365 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1182).


Zgodnie z art. 36a Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, stanowisko dyrektora placówki oświatowej powierza organ prowadzący placówkę na pięć lat szkolnych. Po upływie tego czasu istnieje możliwość przedłużenia powierzenia na kolejne okresy. W tym celu organ prowadzący zobowiązany jest do zasięgnięcia opinii rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty (art. 36a ust. 14 uso.).


Na podstawie § 1 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej, konkurs na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki ogłasza organ prowadzący placówkę. W ogłoszeniu informuje nie tylko o tym, jakiej szkoły dotyczy konkurs, ale także o jego terminie i wymaganiach, jakie kandydat na dyrektora powinien spełniać. Określa również, jakie dokumenty musi złożyć kandydat, gdzie i w jakim terminie.


KROK 1


Złożenie wymaganej dokumentacji


Ogłoszenie o konkursie podaje wymagania wobec kandydata na dyrektora i terminy związane z uczestnictwem w konkursie. Kandydat na dyrektora musi przede wszystkim w wyznaczonym w ogłoszeniu terminie złożyć wymagane dokumenty. Są to:


  • uzasadnienie przystąpienia do konkursu,
  • koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły,
  • poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz poświadczającego obywatelstwo kandydata,
  • życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej, zawierającym w szczególności informację o:


  • stażu pracy pedagogicznej – w przypadku nauczyciela albo
  • stażu pracy dydaktycznej – w przypadku nauczyciela akademickiego, albo
  • stażu pracy, w tym stażu pracy na stanowisku kierowniczym – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem;


  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy,
  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia, w tym:


  • dyplom ukończenia studiów wyższych lub
  • świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z zakresu zarządzania albo
  • świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą;


  • zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,
  • oświadczenie, że przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne,
  • oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  • oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
  • oświadczenie o dopełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 3a Ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów – w przypadku kandydata na dyrektora publicznej szkoły,
  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego – w przypadku nauczyciela,
  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
  • oświadczenie, że kandydat nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela lub w art. 140 ust. 1 Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
  • oświadczenie, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem,
  • oświadczenie, że kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, w celach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora.


Uwaga!


Wyznaczony termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia informacji o ogłoszeniu konkursu.


KROK 2


Dostarczenie wymaganych przez organ prowadzący oryginałów dokumentów


Zgodnie z § 1 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu na dyrektora, na żądanie organu prowadzącego placówkę kandydat na dyrektora jest zobowiązany przedstawić oryginały następujących dokumentów:


  • dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz poświadczającego obywatelstwo kandydata,
  • dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy,
  • dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia,
  • aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,
  • karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego.


KROK 3


Przygotowanie uzasadnienia przystąpienia do konkursu


Uzasadnienie przystąpienia do konkursu to ważny dokument w procesie wyłaniania osoby mającej pełnić funkcję dyrektora szkoły, gdyż ujawnia wartości uznawane przez kandydata na dyrektora. Daje więc obraz hierarchii wartości i pozwala przewidzieć, jakie decyzje będzie podejmował dyrektor po objęciu funkcji, a także jakie cele będzie traktował priorytetowo.


Przykład uzasadnienia


Funkcja dyrektora nie jest dla mnie celem samym w sobie. Przyczyny ubiegania się o stanowisko dyrektora ……………………………………………. mają charakter osobisty, ale także prospołeczny.


Zasady funkcjonowania szkoły znam dobrze, gdyż od …… lat jestem nauczycielem, a przez …… lat pełniłem/am funkcję dyrektora (wicedyrektora) ………………………………….. .


Na studiach podyplomowych z zakresu zarządzania oświatą dodatkowo zapoznałem/am się z nowoczesnymi zasadami zarządzania, najnowszymi technikami rozwiązywania problemów pedagogicznych, personalnych i ekonomicznych. Poznałem/am także sposoby prawidłowego dokonywania zmian organizacyjnych i metodycznych kształcenia, dostosowanych do bieżących i perspektywicznych potrzeb szkoły. Zrozumiałem/am, że rola nowoczesnego dyrektora polega nie tylko na byciu pracodawcą, ale także menedżerem umiejącym poprawić sytuację ekonomiczną powierzonej sobie placówki.


Mam bogate doświadczenie zawodowe, w swojej dotychczasowej pracy wykazałem/am się zdolnościami organizacyjnymi i doświadczeniem menedżerskim. Co ważne w przypadku osoby ubiegającej się o funkcję dyrektora szkoły zawodowej, bardzo dobrze znam zasady funkcjonowania takich placówek, gdyż pracuję w nich …….. lat. Posiadam także cechy przywódcze, dużą odporność na stres, jestem kreatywny/a i odpowiedzialny/a, czego dowodzi przebieg mojej pracy zawodowej i dotychczasowe osiągnięcia. Jestem osobą bezkonfliktową, preferuję dialog i kompromis jako metody rozwiązywania problemów.


Moja wizja rozwoju szkoły oparta jest na dobrej znajomości placówki, jej specyfiki, mocnych i słabych stron. W koncepcji funkcjonowania szkoły zawarłem/am liczne pomysły na to, jak poprawić sytuację szkoły w wielu dziedzinach, jak usprawnić jej funkcjonowanie, wpłynąć pozytywnie na wyniki nauczania i egzaminów zewnętrznych uczniów szkoły. Chcę podjąć trud jak najlepszego kierowania placówką i pełnej realizacji zadań statutowych szkoły. Zamierzam jak najlepiej wykorzystać wprowadzaną reformę szkolnictwa zawodowego – z korzyścią dla szkoły, którą chcę kierować. Rozumiem zasady i cele wprowadzania tej reformy i wiem, jak wiele możliwości rozwoju daje ona szkołom kształcącym w zawodach.


KROK 4


Opracowanie koncepcji pracy i funkcjonowania szkoły


Nie ma dwóch identycznych szkół – w każdej są inni uczniowie, ich rodzice, nauczyciele, inna jest specyfika szkoły, lokalizacja, tradycje itd. Każda szkoła zatem wymaga indywidualnej koncepcji pracy. Koncepcja bowiem okaże się dobra i przydatna dla szkoły, jeśli uwzględnia jej specyfikę, a nie będzie teorią oderwaną od rzeczywistości szkolnej. Osoba ubiegająca się o funkcję dyrektora szkoły powinna dobrze poznać placówkę i dokładnie przemyśleć, jak poprawić jej funkcjonowanie dla dobra całej społeczności szkolnej. Samo napisanie koncepcji powinno być konsekwencją analizy opartej na znajomości placówki, jej mocnych i słabych stron, powinno wynikać z wizji szkoły, jaką ma kandydat na dyrektora.


Nie istnieje więc uniwersalna koncepcja gotowa do wykorzystania w dowolnej szkole. W tej części artykułu przedstawiam jedynie przykład koncepcji pracy szkoły zawodowej. Kandydat na dyrektora tego typu placówki może skorzystać z pomysłów i dostosować je do placówki, której dyrektorem planuje zostać.


Koncepcja pracy szkoły jest strategią działań na wyznaczony okres – w przypadku tworzenia koncepcji przez kandydata na dyrektora szkoły jest to zwykle pięć lat. Celem tworzenia koncepcji jest odpowiedź m.in. na następujące pytania:


  • Jaka jest obecna sytuacja szkoły?
  • Jakie są możliwości rozwojowe szkoły?
  • Jakie cele można postawić przed szkołą w okresie realizacji koncepcji?
  • Co utrudnia szkole rozwój?
  • Co wpływa pozytywnie na rozwój szkoły?


Przed przystąpieniem do tworzenia koncepcji należy zapoznać się z obecną sytuacją szkoły. W tym celu trzeba dokonać analizy danych, na podstawie informacji zgromadzonych na temat szkoły. Zadanie to jest znacznie łatwiejsze dla osoby, która przed przystąpieniem do konkursu była pracownikiem szkoły, ale jest także możliwe dla osób, które nie znają szkoły, wymaga wówczas znacznie więcej czasu i wysiłku.


Przykład koncepcji


1. Diagnoza aktualnego stanu