Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 14 CZERWCA 2024

Do posiedzenia rady analitycznej należy się bardzo dobrze przygotować. To czas na podsumowanie i ocenę całorocznej pracy uczniów, nauczycieli i dyrekcji szkoły. Nie zawsze udaje się dokonać tego jeszcze w czerwcu, dlatego wielu dyrektorów szkół planuje takie posiedzenia także na początku lipca lub pod koniec sierpnia.

Nagromadzenie pracy związanej z przygotowaniem dokumentacji klasyfikacyjnej powoduje, że nie można pobieżnie potraktować posiedzenia rady analitycznej. Wymaga ona bowiem szczegółowego opracowania sprawozdań z działalności szkoły oraz analizy pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Dlatego coraz częściej praktykuje się podsumowanie działań szkoły w terminach późniejszych. Należy przy tym pamiętać, że rok szkolny kończy się 31 sierpnia, zatem jego podsumowania i oceny można dokonać przed radą organizacyjną.

Analiza pracy szkoły

Po rocznej klasyfikacji przeprowadza się analizę pracy szkoły. Nie ma zapisów prawa oświatowego, które nakazywałyby stosować jednolity system dokonywania takiej analizy. Z reguły w zestawieniu tabelarycznym ujmuje się wyniki nauczania i zachowania poszczególnych klas. Obliczane są średnie oceny uczniów, klas, szkoły oraz jej sprawność (procent uczniów bez ocen niedostatecznych). Analiza wyników nauczania powinna zawierać także liczbę uczniów klasyfikowanych i nieklasyfikowanych, liczbę uczniów, którzy mają prawo do egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych. Ponadto w takiej analizie przedstawia się uczniów wyróżniających się w nauce oraz tych pretendujących do nagród, wyróżnień i stypendiów. Nie może też zabraknąć uczniów z wzorowym zachowaniem i ze stuprocentową frekwencją. Należy także dokonać analizy frekwencji, oceniając przyczyny nieobecności. Podczas posiedzenia rady przedstawiane są również szczegółowo wyniki nauczania uczniów mających trudności w nauce, analizowane są ich przyczyny i wyciągane wnioski do dalszej pracy.

Analiza pracy nauczycieli

Kolejnym punktem obrad jest analiza całorocznej pracy nauczycieli. Najczęściej odbywa się ona w formie samooceny, jakiej dokonują nauczyciele na przygotowanych wcześniej arkuszach samooceny. Istotne są wnioski wysuwane przez pedagogów, ponieważ znajdują one swoje odzwierciedlenie w pracy w kolejnym roku szkolnym. Takiej oceny dotyczącej działań podejmowanych w minionym roku szkolnym powinna dokonać także dyrekcja szkoły. Jest to niejako część składowa koncepcji pracy szkoły, jaką założył sobie dyrektor, przystępując do konkursu.

Sprawozdanie ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego