Wychowawcze i kształcące wartości zabaw ruchowych
Wstęp, czyli wpływ gier i zabaw ruchowych na fizyczny, psychiczny i społeczny rozwój dziecka
Hasło „ruch to zdrowie” nigdy nie traciło na aktualności. Aktywność ruchową, w różnych formach zaleca się wszystkim. Ruch jest bowiem bardzo ważny dla zdrowia dorosłych a nieoceniony dla zdrowia dzieci. Jest on niezbędnym dla nich bodźcem rozwojowym uaktywniającym wszelkie procesy zachodzące w organizmie. Sama natura obdarzyła dziecko ustawicznym głodem ruchu. Nic, więc dziwnego, że tyle przyjemności znajduje ono w zabawach ruchowych.
Dlatego wśród wielu rodzajów zajęć w szkole podstawowej, ważne miejsce powinny zajmować gry i zabawy ruchowe. Przyczynia się do tego wielka ich różnorodność, łatwość organizowania, oraz duże zainteresowanie nimi wśród dzieci i młodzieży.
Z punktu widzenia wychowawczego zabawy i gry ruchowe pełnią przede wszystkim rolę bodźca fizycznego, oddziaływującego na fizyczną stronę osobowości człowieka. Równocześnie dają możliwość oddziaływania na psychikę i umysłową stronę osobowości bawiącego się i sprzyjają nerwowemu odprężeniu i czynnemu wypoczynkowi.