Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MAJ 2012

ZAKTUALIZOWANO: LISTOPAD 2014


Nawiązywanie stosunku pracy z nauczycielami specjalistami


Opracowała: Anna Hoffmann


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502),
  • Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. z 2001 r. Nr 73 poz. 763 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1207 ze zm.).


Niniejszy artykuł omawia zasady nawiązywania stosunku pracy z nauczycielami specjalistami (logopeda, psycholog, pedagog i doradca zawodowy) oraz kwalifikacje, jakie powinny spełniać osoby ubiegające się o te stanowiska. Pomoc psychologiczno- pedagogiczną, czyli pomoc specjalistów, którymi są w szczególności pedagodzy, logopedzi i psycholodzy, organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Przepis art. 39 ust. 3 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wyraźnie stanowi, iż kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu, szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami jest dyrektor szkoły. Dyrektor może samodzielnie podejmować decyzje z zakresu prawa pracy, w szczególności zatrudniać nowych pracowników.


Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa


Nauczyciel psycholog to osoba, która w szkole odpowiada m.in. za prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia, diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych oraz wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.


Kwalifikacje, jakie powinna posiadać osoba ubiegająca się o stanowisko nauczyciela psychologa, zostały określone w § 19 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli. Zgodnie z powyższym przepisem, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa w szkołach i placówkach, o których mowa w § 2–4, 14, 15, 17 i 18 ww. Rozporządzenia, ma osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom lub posiada dyplom magistra filozofii chrześcijańskiej, o którym mowa w art. 63 ust. 1 Ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów, oraz ma przygotowanie pedagogiczne.


Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga


Do zadań pedagoga szkolnego należy przede wszystkim: diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, zapobieganie zaburzeniom zachowania, minimalizowanie skutków zaburzeń oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.


Zgodnie z § 20 ww. Rozporządzenia:


  • do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w placówkach wymienionych w § 2, czyli np. w liceach ogólnokształcących, liceach profilowanych bądź technikach uzupełniających i szkołach policealnych, należy ukończyć:


  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne;


  • do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w placówkach wymienionych w § 3 i 4, czyli przykładowo w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i zasadniczych szkołach zawodowych, należy ukończyć:


  • studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne lub
  • studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne albo
  • studia pierwszego stopnia na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne bądź
  • studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne;


  • do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga w szkołach i placówkach, o których mowa w § 14, 15, 17 i 18