Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wpływ mediów na dzieci

Opracowała: Dorota Zinkiewicz - psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej

Telewizja jest medium łatwo dostępnym dla dzieci. Telewizor znajduje się w większości domów. Nadmierne oglądanie telewizji bez kontroli dorosłych jest jednak zjawiskiem niebezpiecznym i niekorzystnie wpływa na rozwój fizyczny i psychiczny dzieci. Młodzi ludzie, siedząc przed ekranem, tłumią naturalną potrzebę aktywności; niezaspokojenie jej skutkuje niepokojem ruchowym, próbami zaspokojenia jej w nieodpowiednim miejscu i czasie. Sprawność fizyczna uczniów pozostawia wówczas wiele do życzenia. Długotrwałe oglądanie telewizji może powodować trudności z koncentracją uwagi i sprawnością myślenia, zmęczenie, rozdrażnienie, nieadekwatne reakcje na bodźce ze względu na wzmożoną drażliwość, zaburzenia snu aż do bezsenności włącznie. Ponadto wzmaga się pobudliwość dzieci i wzrasta poziom agresji, szczególnie gdy w oglądanych programach dominują treści pełne napięć, sceny grozy, przemocy i okrucieństwa. Duże napięcie dramatyczne w nadmiernych dawkach nie służy zachowaniu równowagi psychicznej u młodych odbiorców.

Wychowawca powinien być świadomy, że poza wyżej opisanymi symptomami, poświęcanie przez jego uczniów zbyt wiele czasu na oglądanie telewizji może niekorzystnie wpływać na ich zachowanie i poziom wyników w nauce. Spada wówczas ich kondycja fizyczna, utrwalają się wady postawy, pojawiają się dolegliwości somatyczne (bóle oczu, głowy i in.). Uczniowie nie potrafią zorganizować sobie zajęć, zaniedbują obowiązki, nie rozwijają swoich zainteresowań.

Oddziaływania wychowawcy, w celu ograniczenia obecności telewizji w życiu jego uczniów oraz w celu zwiększenia świadomego korzystania z niej, powinny być długofalowe. Warto uświadamiać uczniom różnorodność mediów i zawartej w nich oferty. Poza telewizją i Internetem istnieje jeszcze radio, prasa, książki, nagrania dźwiękowe, filmowe, multimedialne…Umiejętność analizowania oferty mediów, uświadamianie własnych preferencji, uzasadnianie wyborów i dokonywanie ich świadomie, krytyczna ocena treści zawartych w przekazach medialnych – to tylko kilka zagadnień wartych omówienia z uczniami. Należy zaprezentować dydaktyczne i informacyjne funkcje mediów, podkreślić ich wpływ na zachowanie i język odbiorców. Ważnym zagadnieniem jest kształtowanie krytycyzmu wobec przekazów reklamowych, których nośnikiem są media. Inną ważną kwestią jest inspirowanie uczniów do własnej twórczości „medialnej” (gazetka szkolna, audycje radiowe, przedstawienia teatralne, wystawy prac plastycznych i fotografii i in.). Niezbędne jest rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych wśród uczniów i propagowanie aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu. Wychowankowi wyposażonemu w wymienione wyżej umiejętności nie będzie zagrażało zmarnowanie wakacji przed telewizorem.

Medium, z którego najczęściej korzystają uczniowie, jest telewizja, jednakże Internet