Symptomy zaburzeń funkcji czytania i pisania w zakresie różnych przedmiotów nauczania
Opracowała: Dorota Zinkiewicz - psycholog w szkole podstawowej i poradni psychologiczno-pedagogicznej
JĘZYK POLSKI
1. Objawy zaburzeń funkcji słuchowo - językowych
- Trudności w opanowaniu techniki czytania tj. głoskowanie, sylabizowanie, przekręcanie wyrazów, domyślanie się, wolne lub nierówne tempo, pauzy, nie zwracanie uwagi na interpunkcję
- Niepełne rozumienie treści tekstów i poleceń – uboższe słownictwo
- Trudności w pisaniu, szczególnie ze słuchu, liczne błędy np. mylenie z-s, t-d, k-g.
- Błędy w zapisywaniu głosek nosowych ą-om, ę-em
- Opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter i sylab
- Błędy gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych
- Trudności w formułowaniu wypowiedzi pisemnych na określony temat
- Trudności w uczeniu się ze słuchu na lekcji, korzystaniu z wykładów, zapamiętywaniu, rozumieniu poleceń złożonych, instrukcji
2. Objawy zaburzeń funkcji wzrokowo-przestrzennych, integracji percepcyjno-motorycznej i lateralizacji
- Trudności z zapamiętywaniem liter alfabetu, mylenie liter podobnych kształtem: l-t-ł.
- Mylenie liter zbliżonych kształtem, lecz inaczej ułożonych w przestrzeni: b-d-g-p, w-m
- Opuszczanie drobnych elementów graficznych liter: kropki, kreski
- Nieprawidłowe trzymanie przyborów do pisania
- Błędy w przepisywaniu i pisaniu z pamięci
- Niekształtne litery, nieprawidłowe łączenia - obniżona czytelność pisma
- Nieumiejętność zagospodarowania przestrzeni kartki
3. Formy, metody i sposoby dostosowywania wymagań edukacyjnych
- Dawać więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji, szczególnie podczas samodzielnej pracy lub sprawdzianów, w miarę potrzeby pomagać w ich odczytaniu
- Nie należy wymagać, by uczeń czytał głośno przy klasie nowy tekst, wskazywać wybrane fragmenty dłuższych tekstów do opracowania w domu i na nich sprawdzać technikę czytania
- Jeśli to możliwe – sprawdziany i kartkówki przygotowywać w formie testów
- Czytanie lektur szkolnych lub innych opracowań rozłożyć w czasie, pozwalać na korzystanie z książek „mówionych”
- Raczej nie angażować do konkursów czytania
- Uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu
- Częściej sprawdzać zeszyty szkolne ucznia, ustalić sposób poprawy błędów, czuwać nad wnikliwą ich poprawą, oceniać poprawność i sposób wykonania prac
- Dać uczniowi czas na przygotowanie się do pisania dyktanda poprzez podanie mu trudniejszych wyrazów, a nawet wybranych zdań, które wystąpią w dyktandzie; można też dawać teksty z lukami lub pisanie z pamięci
- Dyktanda sprawdzające można organizować indywidualnie
- Błędów nie omawiać wobec całej klasy
- W przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych uczyć tworzenia schematów pracy, planowania kompozycji wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)
- Pomagać w doborze argumentów, jak również odpowiednich wyrażeń i zwrotów
- Nie obniżać ocen za błędy ortograficzne i graficzne w wypracowaniach.
- Podać uczniom jasne kryteria oceny prac pisemnych (wiedza, dobór argumentów, logika wywodu, treść, styl, kompozycja itd.)
- Dawać więcej czasu na prace pisemne, sprawdzać, czy uczeń skończył notatkę z lekcji, w razie potrzeby skracać długość notatek
- W przypadku trudności z odczytaniem pracy odpytać ucznia ustnie
- Pozwalać na wykonywanie prac na komputerze
- Usprawniać zaburzone funkcje – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
4. Symptomy trudności w zakresie nauczania języka polskiego w przypadku inteligencji niższej niż przeciętna:
- Słabe oceny pomimo starań i wysiłków ucznia
- Trudności w czytaniu i pisaniu (trudności z kojarzeniem określonych dźwięków (głosek) z odpowiadającymi im symbolami (literami)
- Trudności w rozumieniu czytanych treści
- Trudności w samodzielnym wypowiadaniu się, formułowaniu wniosków i sądów, w uogólnianiu, myśleniu symbolicznym (abstrakcyjnym)
- Niski poziom rozwoju słowno-pojęciowego (odpowiada wcześniejsze fazie rozwoju)
- Słaba umiejętność stosowania konwencjonalnych sposobów zapamiętywania
- Duże problemy z przywoływaniem z pamięci odległych partii materiału (słaba pamięć długotrwała, operacyjna)
- Trudności z selekcją i wychwyceniem myśli przewodniej w długich tekstach
- Wolne tempo procesów umysłowych i działania
5. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna
- Zmniejszenie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań
- Dzielenie materiału na mniejsze partie, wyznaczanie czasu na ich opanowanie i odpytywanie
- Wydłużanie czasu na odpowiedź, przeczytanie lektury
- Wprowadzanie dodatkowych środków dydaktycznych np. ilustracje, ruchomy alfabet.
- Odwoływanie się do znanych sytuacji z życia codziennego
- Formułowanie pytań w formie zdań o prostej konstrukcji powołujących się na ilustrujące przykłady
- Częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy w celu udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień


