Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Monitoring podstawy programowej – lista pytań kontrolnych Pytania kontrolne Tak Nie Uwagi Czy realizowany przez nauczyciela program nauczania jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego? Czy program został dopuszczony przez dyrektora do użytku szkolnego? Czy program został wpisany do szkolnego zestawu programów nauczania? Nr dopuszczenia …… Czy program kształcenia ogólnego został opracowany samodzielnie przez nauczyciela? Czy program kształcenia ogólnego został opracowany we współpracy z innymi nauczycielami? Czy program kształcenia jest programem własnym nauczyciela? Czy program kształcenia ogólnego obejmuje tylko dany etap edukacyjny, czy ewentualnie uwzględnia także wyższy etap edukacyjny? Czy przed dopuszczeniem do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego zasięgnięto opinii nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony? Czy zasięgnięto opinii doradcy metodycznego? Czy konsultowano dobór programu w zespole nauczycielskim, działającym w ramach struktur rady pedagogicznej? Czy program wyodrębnia cele i treści nauczania i wychowania? Czy zawarte są w nim cele ogólne i szczegółowe? Czy program zawiera procedury osiągania celów? Czy program poddawany jest ewaluacji? Czy materiał jest przystępny dla uczniów, uszeregowany zgodnie z zasadą stopniowania trudności, uwzględnia zainteresowania i potrzeby uczniów, uwzględnia różnorodność metod i indywidualizację kształcenia? Czy materiał łączy treści z innych przedmiotów? Czy treści wychowawcze zawarte w programie są zgodne z zapisami podstawy programowej? Czy nauczyciel posiada rozpisane na trzyletni cykl kształcenia treści podstawy programowej? Czy podczas zajęć nauczyciel stosuje metody aktywizujące? Jeśli tak, proszę podać kilka z nich: ……………………………………………………………………………… ……………………………………… Czy nauczyciel ewaluuje własną pracę z uczniami? Jeśli tak, proszę podać, w jaki sposób: …………………………….……… ……………………………….…… ………………………………….… Czy nauczyciel diagnozuje umiejętności i możliwości uczniów? Proszę podać przykłady: ……………………………………. …………………………………… …………………………………… Czy nauczyciel zna podstawę programową swojego przedmiotu? Czy nauczyciel zna treści i osiągnięcia z podstawy programowej niższego i wyższego etapu edukacyjnego? Czy kształci umiejętności ponadprzedmiotowe zapisane w podstawie programowej? Czy sprawdzając osiągnięcia edukacyjne uczniów, nauczyciel uwzględnia osiągnięcia z podstawy programowej? Czy realizacja podstawy programowej przebiega w sposób planowany i rytmiczny? Jeśli nie, proszę podać przyczyny: …………………….……………… …………………….……………… Czy zachodzi konieczność wparcia nauczyciela ewentualnymi dodatkowymi godzinami? Jeśli tak, proszę podać orientacyjną liczbę godzin: …… Czy nauczyciel systematycznie monitoruje osiągnięcia uczniów? Jeśli tak, proszę podać, w jaki sposób: …………………………………… …………………………………… Czy nauczyciel analizuje wyniki nauczania? Czy nauczyciel wykorzystuje analizę wyników nauczania do planowania dalszej pracy z uczniem? Jeśli tak, proszę podać, w jaki sposób: ……………………………….…… …………………………………… Czy nauczyciel modyfikuje własne plany pracy, uwzględniając wnioski z badania wyników nauczania? Czy nauczyciel współpracuje z nauczycielem bibliotekarzem w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji? Jeśli tak, proszę podać przykłady: ……………………………….…… ……………………………….…… …………………………………… …………………………………… Czy nauczyciel sprawdza spełnianie przez uczniów wymagań określonych w podstawie programowej? Jeśli tak, proszę podać przykłady ……………….…………………… ……………….…………………… …………………………………… Czy nauczyciel potrzebuje wsparcia ze strony szkoły w zakresie realizowania podstawy programowej? Jeśli tak, proszę podać przykłady ……………….…………………… ……………….…………………… …………………………………….