OPUBLIKOWANO: MAJ 2012
ZAKTUALIZOWANO: LISTOPAD 2014
Obowiązki dyrektora przedszkola przed końcem roku szkolnego
Opracowała: Jadwiga Pytlarczyk, nauczyciel dyplomowany, wieloletni dyrektor przedszkola, doradca metodyczny, wykładowca akademicki, autorka licznych publikacji z zakresu oświaty oraz programów wychowania przedszkolnego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.)
Zbliża się koniec roku szkolnego. Dla dyrektora przedszkola to gorący czas wypełniony licznymi obowiązkami. Poniżej zostały przedstawione wybrane obszary, wymagające szczególnej uwagi kierującego placówką przedszkolną.
Organizacja pracy i sprawy kadrowe
Po zakończeniu w przedszkolach spraw związanych z rekrutacją na nowy rok szkolny w następnej kolejności dyrektor musi zadbać o sprawy kadrowe. Czasem ze względów organizacyjnych lub finansowych zmniejsza się ilość etatów na nowy rok szkolny. W odpowiednim czasie trzeba dopełnić obowiązku wypowiedzenia umów. Koniecznie należy pamiętać o poinformowaniu nauczycieli przewidzianych do zwolnienia w trybie art. 20 ust. 1 pkt 2 KN o możliwości złożenia wniosku o przeniesienie w stan nieczynny lub ograniczenie zatrudnienia.
Często z upływem roku szkolnego kończą się umowy nauczycielom i innym pracownikom administracji i obsługi. W tej sytuacji trzeba ich poinformować o braku możliwości przedłużenia umów. Nauczycielom kończącym staż, dla których nie będzie po wakacjach miejsca pracy, warto przypomnieć o procedurze awansu zawodowego i dopełnić wszystkich czynności, aby umożliwić im terminowe złożenie wniosku i odbycie rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu przed zakończeniem umowy. Czas zbliżających się urlopów to także przyjmowanie wniosków o udzielenie urlopów, co wiąże się z uruchamianiem środków z funduszu socjalnego.
Współpraca z rodzicami w zakresie adaptacji dzieci do przedszkola
Maj i czerwiec to czas na spotkania z przyszłymi przedszkolakami i ich rodzicami. To ważny etap w procesie adaptacji dzieci do przedszkola. Placówki przedszkolne przyjmują różne rozwiązania w tym zakresie. Czasem jeszcze przed rekrutacją odbywają się „drzwi otwarte” w celu promowania oferty przedszkola. Ale dopiero teraz, po rekrutacji, trzeba podjąć konkretne działania, aby pomóc maluchom oraz ich rodzicom w przezwyciężeniu trudności adaptacyjnych do przedszkola. Najważniejsze wydaje się tutaj, by nauczyciel zdobył zaufanie dzieci i rodziców, a także by wszyscy wzajemnie się poznali. Służą temu zajęcia adaptacyjne. Dyrektor musi stworzyć warunki, aby dzieci poznały nowe miejsca, nauczycieli, koleżanki i kolegów. Dobrze, jeśli maluch może przy okazji potrzymać jakąś atrakcyjną dla niego przedszkolną zabawkę lub pohuśtać się w przedszkolnym ogródku. Rodzice powinni mieć okazję do rozmowy z nauczycielami, dyrektorem, czasem z logopedą lub psychologiem. Powinni także poznać atmosferę panującą w przedszkolu, zasady i zwyczaje, koncepcję, programy i metody pracy.


