Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MARZEC 2012

ZAKTUALIZOWANO: WRZESIEŃ 2014


Konkurs na stanowisko dyrektora przedszkola – procedura krok po kroku


Opracowała: Małgorzata Celuch


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 60 poz. 373 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 października 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2011 r. Nr 254 poz. 1525),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. z 2009 r. Nr 184 poz. 1436 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek (Dz.U. z 2011 r. Nr 254 poz. 1526),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1388),
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164 poz. 1365 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1182).


Zgodnie z art. 36a Ustawy o systemie oświaty, stanowisko dyrektora placówki oświatowej powierza organ prowadzący tę placówkę, zaś kandydata na to stanowisko wyłania się w drodze konkursu. Stanowisko dyrektora placówki oświatowej powierza się na pięć lat szkolnych, a po upływie tego okresu istnieje możliwość przedłużenia kadencji na kolejne okresy. W tym celu organ prowadzący zobowiązany jest do zasięgnięcia opinii rady placówki oraz rady pedagogicznej, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty (art. 36a ust. 14 uso.).


Zgodnie z § 1 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej, konkurs na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki, ogłasza organ prowadzący placówkę.


KROK 1


Złożenie wymaganej dokumentacji


W ogłoszeniu o konkursie zawarte powinny być wymagania, jakie musi spełniać kandydat na dyrektora oraz dokładnie opisane terminy związane z uczestnictwem w konkursie. Kandydat na dyrektora musi przede wszystkim w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu złożyć wymagane dokumenty. Są to:


  • uzasadnienie przystąpienia do konkursu,
  • koncepcja funkcjonowania i rozwoju przedszkola,
  • poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz poświadczającego obywatelstwo kandydata,
  • życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej, zawierający w szczególności informację o:


  • stażu pracy pedagogicznej – w przypadku nauczyciela,
  • stażu pracy dydaktycznej – w przypadku nauczyciela akademickiego,
  • stażu pracy, w tym stażu pracy na stanowisku kierowniczym – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem;


  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy,
  • oryginał lub poświadczona przez kandydata za zgodność z oryginałem kopia dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia, w tym:


  • dyplomu ukończenia studiów wyższych lub
  • świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z zakresu zarządzania albo
  • świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą;


  • zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,
  • oświadczenie, że przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne,
  • oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  • oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4