Miniwróżby – zabawy integracyjno-edukacyjne inspirowane tradycjami ludowymi
Jolanta Bot
Cztero- i pięciolatki (zajęcia z udziałem rodziców)
Cele:
- bogacenie doświadczeń dzieci związanych z tradycjami i zwyczajami ludowymi, tzw. andrzejkami
- rozwijanie dziecięcej wyobraźni,
- stymulowanie twórczej aktywności dzieci poprzez samodzielną działalność praktyczną.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe,
- potrafi zgodnie współpracować w grupie,
- odczuwa radość z działalności własnej,
- wie, że wróżenie to zabawa,
- rozpoznaje imiona swoich kolegów na wizytówkach,
- podejmuje samodzielne i twórcze działania,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Metody:
- podające – pokaz, objaśnianie, instrukcja, słuchanie piosenki,
- poszukujące – obserwacja czynna, rozmowa, kierowanie działalnością dzieci,
- ekspresyjne – wypowiedzi dzieci, improwizacja ruchowo-muzyczna,
- praktyczne – samodzielne działania dzieci, zabawa,
- metoda: wczesnej nauki czytania dr I. Majchrzak.
Formy:
- zbiorowa: podczas słuchania piosenki, rozmowy z dziećmi, miniwróżb,
- zespołowa: podczas improwizacji muzyczno-ruchowej,
- indywidualna: podczas lania wosku i odczytywania znaczenia uzyskanego woskowego kształtu, miniwróżb, odczytywania imion z wizytówek.
Pomoce do zajęć: serca z kartonu w dwóch kolorach, wizytówki z imionami, świece, klucz, butelka i symbole, kartoniki z kolorami, cukierki-niespodzianki z tzw. miłym słowem, arkusze z zapisanymi przysłowiami, kolorowe tekturki, magnetofon i kaseta z muzyką, termometr uczuć i kółeczka z okleiny, drzewko szczęścia z wróżbami.
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie – powitanie gości.
Sala zacieniona, palą się świece. Na ścianach zawieszone przysłowia ludowe związane z dniem św. Andrzeja:
- „Śnieg na Andrzeja, dla zboża zła nadzieja”.
- „Na świętego Andrzeja błyska pannom nadzieja”.
- „Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży”.


