Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 29 WRZEŚNIA 2016

 

Program z wychowania fizycznego z rozszerzonym programem piłki koszykowej dla gimnazjum

 

Wychowanie fizyczne jako istotna część wychowania ogólnego ma znaczący wpływ na realizację zasadniczego zadania szkoły, z zakresu wychowania fizycznego, tj. "zarówno kształtowanie ciała i funkcji psychomotorycznych wychowanka, jak również ukształtowanie u niego takiego systemu wiedzy, umiejętności i nawyków oraz pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej, który w praktyce przejawiać się będzie w dążeniu i działaniu na rzecz utrzymania przez całe życie wysokiej sprawności fizycznej i zdrowia" (naczelny cel kultury fizycznej wg S. Strzyżewskiego). Fizyczne wychowanie to proces kształtowania dyspozycji osobowościowych - zainteresowań, zamiłowań, przekonań, to przede wszystkim kształtowanie pozytywnych postaw wobec kultury fizycznej. Podstawa programowa wychowania fizycznego określa, jaki zakres działań i jakie zadania powinny być realizowane w każdej szkole, aby cele wychowania fizycznego mogły być osiągnięte. W zależności od warunków realizacyjnych (bazowych, ilości godzin przeznaczonych na zajęcia, zainteresowań uczniów) podstawa programowa może być poszerzona. Opracowany plan powinien uwzględniać zarówno zajęcia lekcyjne, jak i pozalekcyjne stwarzając wszystkim uczniom warunki i możliwość pełnego w nich uczestnictwa w formie zajęć sportowych, zajęć rekreacyjnych, zajęć kompensacyjno-korekcyjnych. Ze względu na wyżej wymienione powody, podstawa programowa z wychowania fizycznego z zakresu zespołowej gry sportowej koszykówki została w tym programie poszerzona. Uczennice posiadają predyspozycje do uprawiania tej dyscypliny sportu, ponadto wykazują ogromne zainteresowanie poszerzaniem swoich umiejętności w tym zakresie. Baza sportowa (pełnowymiarowa hala sportowa) stwarza doskonałe warunki do realizacji programu nauczania, jak i do organizowania rozgrywek sportowych.

 

Cele wychowawcze:

 

  • zrozumienie przez ucznia powodów i sensu jego starań o ciało, o sprawność, o zdrowie i urodę, jako warunek szacunku wobec siebie i wobec innych,
  • kształtowanie postawy świadomego i permanentnego uczestnictwa uczniów w różnych formach aktywności sportowo-rekreacyjnej w czasie nauki w szkole oraz po jej ukończeniu dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.

 

Cele edukacyjne:

 

  • wszechstronny rozwój organizmu, korygowanie wad postawy oraz przekazanie uczniom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę i samoocenę,
  • rozwój sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej oraz dostarczenie uczniom wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrolę i samoocenę,
  • wykształcenie umiejętności ruchowych przydatnych w aktywności zdrowotnej, utylitarnej, rekreacyjnej i sportowej,
  • wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności umożliwiające bezpieczną organizację zajęć ruchowych w różnych warunkach środowiskowych, indywidualnie, w grupie rówieśniczej oraz w rodzinie.

 

Zadania nauczyciela i szkoły: