Wróżki i ważki. Nad stawem
mgr Maria Borowik, mgr Barbara Wróblewska
Cel ogólny:
- zapoznanie z ekosystemem wodnym: stawem;
Cele operacyjne:
Dziecko :
- rozpoznaje małe zwierzęta zamieszkujące w wodzie i nad wodą: pająk wodny (topik), ważki, żaby (kijanki) i in.;
- potrafi określić czynniki zagrażające organizmom tworzącym ekosystem wodny;
- poznaje nowe słownictwo dotyczące ekosystemu wodnego (np. rzęsa wodna, tatarak);
- utrwala i odzwierciedla własne spostrzeżenia i obserwacje w pracach plastycznych;
- rozwija wyobraźnię, nabywa nowe doświadczenia w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.
Metody:
- czynne,
- słowne,
- percepcyjne.
Przebieg zajęć:
- Przedmiot odkrycia dziecka:
Staw jest domem ważek i innych organizmów żywych zamieszkujących nad wodą i w wodzie. Odwiedzając to miejsce, powinniśmy zachowywać się tak, by nasza wizyta nie sprawiła gospodarzom przykrości. - Wykonanie rysunku kredkami nt. ,,Gdzie mieszka wróżka?".
Nauczyciel przypomina poznane baśnie i legendy, zwracając szczególną uwagę na te, w których mieszkaniem wróżki jest wybrana część środowiska naturalnego (las, drzewo, rzeka...).
- Rozmowa z dziećmi nt. ich prac:
- Gdzie mogą mieszkać wróżki?
- Czy chcielibyście poznać wróżkę?
- Dokąd wybierzemy się na poszukiwania?
Rozmowę prowadzimy do chwili, gdy dzieci zaproponują wycieczkę nad wodę (staw).
- Przygotowania do ,,wyprawy", której celem jest odnalezienie wróżki:
- Powiedzcie, co powinniśmy zabrać ze sobą, co będzie nam potrzebne (lupa do badania śladów, aparat fotograficzny, upominek dla wróżki...)
- Co chcielibyście powiedzieć wróżce, gdy ją spotkamy?


