Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wróżki i ważki. Nad stawem

mgr Maria Borowik, mgr Barbara Wróblewska

Cel ogólny:

  • zapoznanie z ekosystemem wodnym: stawem;

Cele operacyjne:

Dziecko :

  • rozpoznaje małe zwierzęta zamieszkujące w wodzie i nad wodą: pająk wodny (topik), ważki, żaby (kijanki) i in.;
  • potrafi określić czynniki zagrażające organizmom tworzącym ekosystem wodny;
  • poznaje nowe słownictwo dotyczące ekosystemu wodnego (np. rzęsa wodna, tatarak);  
  • utrwala i odzwierciedla własne spostrzeżenia i obserwacje w pracach plastycznych;
  • rozwija wyobraźnię, nabywa nowe doświadczenia w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.

Metody:

  • czynne,
  • słowne,
  • percepcyjne.

Przebieg zajęć:

  1. Przedmiot odkrycia dziecka:
    Staw jest domem ważek i innych organizmów żywych zamieszkujących nad wodą i w wodzie. Odwiedzając to miejsce, powinniśmy zachowywać się tak, by nasza wizyta nie sprawiła gospodarzom przykrości.
  2. Wykonanie rysunku kredkami nt. ,,Gdzie mieszka wróżka?".
    Nauczyciel przypomina poznane baśnie i legendy, zwracając szczególną uwagę na te, w których mieszkaniem wróżki jest wybrana część środowiska naturalnego (las, drzewo, rzeka...).
  • Rozmowa z dziećmi nt. ich prac:
  • Gdzie mogą mieszkać wróżki?
  • Czy chcielibyście poznać wróżkę?
  • Dokąd wybierzemy się na poszukiwania?

Rozmowę prowadzimy do chwili, gdy dzieci zaproponują wycieczkę nad wodę (staw).

  1. Przygotowania do ,,wyprawy", której celem jest odnalezienie wróżki:
  • Powiedzcie, co powinniśmy zabrać ze sobą, co będzie nam potrzebne (lupa do badania śladów, aparat fotograficzny, upominek dla wróżki...)
  • Co chcielibyście powiedzieć wróżce, gdy ją spotkamy?