Wesołe zabawy z magnesem
mgr Karola Pipiak, nauczycielka Przedszkola Miejskiego nr 48 w Łodzi
Dla grupy 4-latków.
Scenariusz sytuacji edukacyjnej z zakresu poznawania przyrody nieożywionej
Temat: Wesołe zabawy z magnesem.
Cele ogólne:
- nabywanie i utrwalanie elementarnych wiadomości i umiejętności dotyczących właściwości magnetycznych - magnesu;
- wdrażanie do współudziału w pracach porządkowo-organizacyjnych w związku z podejmowaną aktywnością.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- posługując się magnesem, dokonuje samodzielnie klasyfikacji rozłącznej przedmiotów na przyciągane przez magnes i obojętne na jego oddziaływanie;
- opisuje werbalnie lub przedstawia umowną formą ruchu zjawisko magnetyczne; zachowania przedmiotów metalowych i niemetalowych pod wpływem oddziaływania na nie magnesem;
- włącza się aktywnie w prace porządkowo-organizacyjne, związane z likwidacją zajęcia i organizacją kącika tematycznego w klasie.
Metody:
- czynne - samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania;
- słowne - rozmowa, opowiadanie, objaśnienia i instrukcje, społecznego porozumienia;
- oglądowe - obserwacja, pokaz.
Formy organizacyjne: zbiorowa, indywidualna.
Pomoce:
- magnesy dla każdego dziecka
- drobne przedmioty metalowe (szpilki, gwoździki, spiralki z cienkiego drutu, spinacze biurowe, kluczyki)
- drobne przedmioty niemetalowe (plastikowe, szklane, gumowe, papierowe, drewniane)
- naczynie szklane z wodą
- pacynki
- tacki, koszyczki
- magnetofon
- płyta CD z nagraniem muzyki instrumentalnej.
Przebieg:
- Scenki sytuacyjne na kanwie opowiadań nauczycielki, ilustrowane pacynkami - demonstracja wpływu oddziaływania magnesu na zachowanie się przedmiotów metalowych i niemetalowych, zapoznanie z nazwą "magnes":
- Scenka "O kłopotach mamusi przy balowej sukni Agatki"


