Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LUTY 2013


Wynagrodzenie dyrektora przedszkola niepublicznego


Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).


Wykonywanie zadań organu prowadzącego niepubliczne przedszkole, połączone często z pełnieniem obowiązków dyrektorskich tej samej placówki, wiąże się z ogromną odpowiedzialnością oraz wielością obowiązków, którym codziennie trzeba sprostać. Wydawałoby się, że za pełnienie tak odpowiedzialnej funkcji można uzyskać godziwe wynagrodzenie, będące ekwiwalentem poniesionej pracy. Niestety, jak się okazuje, obecny stan prawny rodzi dość istotne wątpliwości w zakresie pobierania wynagrodzenia przez osoby fizyczne, pełniące jednocześnie funkcje organu prowadzącego oraz dyrektora niepublicznego przedszkola. Problematyczna jest głównie możliwość wykorzystywania dotacji otrzymywanej z JST na poczet wynagrodzenia takich osób.


Jaki charakter ma dotacja udzielana przez JST?


Aby rozstrzygnąć to zagadnienie, należy w pierwszej kolejności wyjaśnić, jaki charakter ma dotacja udzielana przedszkolom niepublicznym oraz na jakie cele może zostać przeznaczona. Dopłata jest udzielana przedszkolom niepublicznym na podstawie art. 90 ust. 2b Ustawy o systemie oświaty. Podobnie jak inne dofinansowania udzielane niepublicznym jednostkom oświatowym na podstawie art. 90 uso., stanowi ona dotację podmiotową w rozumieniu art. 131 i 218 Ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z nimi podstawą udzielenia dotacji podmiotowej z budżetu JST musi być określony przepis ustawy (w naszym przypadku jest to art. 90 ust. 2b uso.), określający beneficjenta dotacji, a także rodzaj działalności bieżącej, którą można dofinansować ze środków JST.


Działalność bieżąca, na którą należy przeznaczyć dotację, została określona w art. 90 ust. 3d uso. Stosownie do tego przepisu dopłata może zostać przeznaczona na dofinansowanie realizacji zadań przedszkola w zakresie dokształcania, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, przy czym dotacje te mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówki. Oznacza to, że przedszkole niepubliczne, przeznaczając każdorazowo dotację na działalność bieżącą w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, powinno jednocześnie rozliczać wydatki bieżące pokryte z dotacji za pomocą odpowiednich dowodów poniesienia tego typu wydatków. Należy przy tym zauważyć, że w praktyce mogą pojawić się wątpliwości dotyczące tego, co może zostać zakwalifikowane jako „wydatki bieżące”, ponieważ w obecnym stanie prawnym Ustawa o systemie oświaty na ten temat milczy, natomiast w delegacji ustawowej zawartej w art. 90 ust. 4 znalazło się jedynie upoważnienie dla organów stanowiących JST do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, a nie do merytorycznego określania zakresu pojęcia „wydatków bieżących”.


Tego typu próby ze strony JST stanowiłyby wykroczenie poza przysługujące im kompetencje. Dla naszych rozważań jest istotne tylko to, że powszechnie za „wydatek bieżący” uznawane jest wynagrodzenie personelu pedagogicznego oraz administracyjnego, a także wynagrodzenie dyrektora w przedszkolach niepublicznych, gdzie organem prowadzącym nie jest osoba fizyczna i te dwie role są widocznie rozdzielone. Problematyczne jest jedynie przeznaczanie dotacji wprost na wynagrodzenie osoby fizycznej będącej organem prowadzącym, a także wynagrodzenie takiej osoby pełniącej jednocześnie funkcje dyrektora bądź nauczyciela.


Przeznaczenie dotacji na wynagrodzenie osoby fizycznej będącej wyłącznie organem prowadzącym