Opublikowano: styczeń 2013
Formy przeprowadzania szkoleń BHP w placówce niepublicznej
Opracowała: Anna Torbicka, pedagog w zakresie pracy opiekuńczej i socjalno-wychowawczej
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 180 poz. 1860 ze zm.).
Zgodnie z § 5 Rozporządzenia w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca, organizując i prowadząc szkolenie, powinien pamiętać o zapewnieniu:
- programów poszczególnych rodzajów szkolenia opracowanych dla określonych grup stanowisk,
- programów szkolenia instruktorów w zakresie metod prowadzenia instruktażu – w przypadku prowadzenia takiego szkolenia,
- wykładowców i instruktorów mających zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia,
- odpowiednich warunków lokalowych do prowadzenia działalności szkoleniowej,
- wyposażenia dydaktycznego niezbędnego do właściwej realizacji programów szkolenia,
- właściwego przebiegu szkolenia oraz prowadzenia dokumentacji w postaci programów szkolenia, dzienników zajęć, protokołów przebiegu egzaminów i rejestru wydanych zaświadczeń.
Formy szkolenia w dziedzinie BHP
Instruktaż – zgodnie z § 1a pkt 1 Rozporządzenia to forma szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż dwie godziny lekcyjne, umożliwiająca uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności dotyczących wykonywania pracy i zachowania się w zakładzie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kurs – zgodnie z § 1a pkt 3 Rozporządzenia to forma szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 15 godzin lekcyjnych, składającym się z zajęć teoretycznych i praktycznych, umożliwiająca uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przygotowanie dydaktyczne – zgodnie z § 1a pkt 4 Rozporządzenia to ukończenie kształcenia lub szkolenia przygotowującego do prowadzenia procesu szkolenia w dziedzinie BHP w sposób zapewniający wysoką efektywność, z uwzględnieniem odpowiednich dla określonych grup uczestników i rodzajów szkolenia: form organizacyjnych i metod szkolenia oraz środków dydaktycznych.
Samokształcenie kierowane – zgodnie z § 1a pkt 5 Rozporządzenia to forma szkolenia umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, na podstawie materiałów przekazanych przez organizatora szkolenia, w szczególności przy zastosowaniu poczty, internetu, przy jednoczesnym zapewnieniu konsultacji z osobami spełniającymi wymagania dla wykładowców. Samokształcenie kierowane często jest odbywane jako e-learning.
Seminarium – zgodnie z § 1a pkt 6 Rozporządzenia


