Opublikowano: grudzień 2012
Aktualizacja szkoleń BHP w przedszkolu niepublicznym
Opracowała: Anna Torbicka, pedagog w zakresie pracy opiekuńczej i socjalno-wychowawczej
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2004 r. Nr 180 poz. 1860 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 169 poz. 1650 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).
Cele szkoleń okresowych w przedszkolu niepublicznym z zakresu BHP
Przeprowadzanie szkoleń okresowych dla pracowników przedszkola ma za zadanie przede wszystkim zaktualizować i ugruntować wiedzę i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomić uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w ww. zakresie. Cele te określa § 14 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Są one realizowane m.in. poprzez:
- zaznajomienie pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczącymi wykonywanych przez nich prac (art. 2374 § 1 k.p.),
- zapoznanie pracowników z wydanymi przez pracodawcę szczegółowymi instrukcjami i wskazówkami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy (art. 2374 § 2 k.p.),
- zaznajomienie pracowników z czynnikami środowiska pracy, mogącymi powodować podczas pracy zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia ich oraz innych pracowników, oraz z odpowiednimi środkami i działaniami zapobiegawczymi (§ 3 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy),
- poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy w przedszkolu i na określonym stanowisku (nauczyciele, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele wspomagający, psycholodzy, logopedzi, pedagodzy, instruktorzy zajęć dodatkowych, dyrektor, pracownicy administracyjni, np. księgowa, specjalista ds. kadr i płac, intendent; personel kuchenny, personel sprzątający, personel ochraniający), a także związanych z pracą obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 3 ust. 2 ww. Rozporządzenia),
- nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielenia pomocy osobie, która uległa wypadkowi (§ 3 ust. 3 ww. Rozporządzenia).
Program szkolenia
Zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy program szkolenia okresowego dla poszczególnych grup stanowisk osób zatrudnionych w przedszkolu, określający jego szczegółową tematykę, formy realizacji i czas trwania, opracowuje pracodawca lub, w porozumieniu z pracodawcą, jednostka organizacyjna prowadząca działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy na podstawie ramowych programów szkolenia określonych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (wcześniej przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy) we wspomnianym Rozporządzeniu. Programy szkolenia powinny być dostosowane do rodzajów i warunków prac wykonywanych przez uczestników szkolenia, a ich realizacja musi zapewnić spełnienie celów stojących przed szkoleniami okresowymi, o czym już wspomniano.
Kogo obowiązują szkolenia okresowe?
Szkolenia okresowe obowiązują wszystkich pracowników zatrudnionych w przedszkolu niepublicznym. Paragraf 14 ust. 2 ww. Rozporządzenia wyszczególnia:
- osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierowników, mistrzów i brygadzistów,
- pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych,
- pracowników inżynieryjno-technicznych, w tym projektantów, konstruktorów maszyn i innych urządzeń technicznych, technologów i organizatorów produkcji,
- pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby,
- pracowników administracyjno-biurowych i innych niewymienionych w pkt 1–4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
W odniesieniu do przedszkola niepublicznego będą to:
- osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami (dyrektor przedszkola),
- pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych (personel kuchenny, personel sprzątający),


