Opublikowano: grudzień 2012
Organizacja pracy przedszkola niepublicznego w czasie ferii i przerw świątecznych
Opracowały: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju, Ewelina Sworek, animatorka związana z grupą edukacyjną Ideownia, pedagog, dziennikarka i łacinniczka
Okresy przerw feryjnych i świątecznych, lubiane przez dzieci, rodzicom przedszkolaków i dyrektorom placówek kojarzą się z koniecznością reorganizacji pracy i swoich obowiązków. Zarówno dyrektorzy i opiekunowie, jak i rodzice muszą w tym czasie odpowiedzieć sobie na pytanie: Co zrobić z dziećmi?
Z perspektywy rodzica
Czy postawione powyżej pytanie jest zasadne? Przecież w organizacji przedszkola wakacje zimowe nie są przewidziane, bo nie jest ono zaliczane do placówek feryjnych. W praktyce oznacza to, że zajęcia w przedszkolach odbywają się od początku września do końca sierpnia. Dotyczy to także przedszkoli funkcjonujących przy szkołach, choć nadal trwa dyskusja, czy placówkę przedszkolną działającą przy szkole obejmuje ta sama organizacja roku szkolnego co szkołę, łącznie z terminami przerw świątecznych i wakacyjnych. Zazwyczaj odpowiedź brzmi „nie”, co rozstrzyga tę sporną kwestię na korzyść rodziców. Głównym argumentem przemawiającym za tym jest fakt, że rodzice przedszkolaków ferii nie mają, a same dzieci są jeszcze za małe, aby zająć się sobą, gdy rodzice są w pracy. Dlatego wskazane jest, aby przedszkole było czynne także w tym problematycznym czasie ferii i przerw świątecznych.
Często niejasna sytuacja w funkcjonowaniu placówki w okresie świątecznym i feryjnym przysparza rodzicom wątpliwości, czy posyłać dziecko na zajęcia, czy raczej zostawić je w domu pod opieką niani bądź dziadków. A może samemu wziąć urlop? Po pierwsze, będzie można spędzić trochę czasu z dzieckiem, a po drugie, maluchowi także należy się odpoczynek od codziennych obowiązków – zregenerowany fizycznie i psychicznie tym chętniej wróci do przedszkola. Poza tym, jeśli w rodzinie jest dziecko w wieku szkolnym, ferie to idealny czas, by zaplanować rodzinny, wakacyjny wyjazd. Z drugiej strony pojawia się dylemat, czy pozbawiać dziecko możliwości uczestniczenia w zajęciach przedszkolnych. W końcu przedszkole nie jest „przechowalnią” dla dzieci, którymi rodzice nie mogą się zająć, ale placówką edukacyjną, gdzie maluch poprzez kontakt z innymi dziećmi i dorosłymi uczy się samodzielności oraz współpracy, rozwija umiejętności komunikacyjne i przyswaja zasady panujące w społeczeństwie. Długa przerwa w zajęciach potrafi wybić dziecko z rytmu, a w konsekwencji może być mu ciężko wrócić do konieczności zostawania każdego dnia w przedszkolu.
Z perspektywy dyrektora placówki
Z perspektywy dyrektora placówki temat wcale nie jest łatwiejszy. Nie może on założyć, że przedszkole będzie w tym okresie funkcjonowało w zwykły sposób. Mimo wszystko wielu rodziców nie decyduje się posyłać pociech na zajęcia, wykorzystując okres świąteczny czy feryjny jako okazję do wspólnego spędzenia czasu z dzieckiem – w domu bądź na wyjeździe. Dla placówki mniejsza liczba podopiecznych oznacza mniej grup, a tym samym mniejszą liczbę nauczycieli. Dyrektor powinien uwzględnić okres świąteczny oraz feryjny już podczas planowania urlopów wypoczynkowych swoich pracowników, bo chociaż teoretycznie placówka powinna działać cały czas tak samo, to w praktyce bezpodstawna wydaje się konieczność angażowania do opieki nad mniejszą liczbą przedszkolaków takiej samej liczby pracowników.


