OPUBLIKOWANO: GRUDZIEń 2012
Roczne rozliczenie dotacji dla przedszkola niepublicznego
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.).
Termin rozliczenia dotacji
Uprawnienie do określenia trybu rozliczania dotacji udzielanych przedszkolom niepublicznym daje gminom art. 90 ust. 4 uso., wskazując, że tryb ten może być określony przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w formie uchwały. Oprócz trybu rozliczania uchwała powinna zawierać również tryb udzielania dopłaty – innymi słowy, określać procedurę, sposób, w jaki dopłat jest udzielana, oraz sposób, w jaki osoba prowadząca przedszkole niepubliczne jest obowiązana rozliczyć się ze środków, które otrzymała w ciągu roku. Ponieważ dofinansowania udziela się w danym roku budżetowym, pokrywającym się z rokiem kalendarzowym, jego roczne rozliczenie następuje z reguły w styczniu roku następującego po roku jego udzielania.
Można tu podać kilka rozwiązań obecnych w obowiązujących uchwałach rad gminy. Przykładowo, Uchwała Nr XXII/171/2012 Rady Miasta Lubań z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych placówek oświatowych oraz zakresu i trybu kontroli prawidłowości ich wykorzystania przyjmuje w § 7 ust. 1 pkt 2 rozwiązanie, zgodnie z którym osoby prowadzące przedszkola niepubliczne są obowiązane przekazać pisemne rozliczenie przyznanych dopłat za okres od stycznia do grudnia w terminie do 15 stycznia roku następnego, przy wykorzystaniu wzoru rozliczenia stanowiącego załącznik do uchwały. Podobne rozwiązanie przynosi § 7 ust. 4 Uchwały Nr 154/XVIII/2012 Rady Gminy Mała Wieś z dnia 14 sierpnia 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, udzielonych dla publicznych oraz niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Mała Wieś – na podstawie tego przepisu rozliczenie wykorzystania dotacji w danym roku następuje do 15 stycznia roku następującego po roku budżetowym.
Z kolei Uchwała XX/383/2012 Rady Miasta Gdyni z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych niesamorządowych i niepublicznych (szkoły/placówki o uprawnieniach publicznych): przedszkoli, szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych przyjmuje w § 8 załącznika nr 1 rozwiązanie, zgodnie z którym kwota dotacji udzielona szkole/placówce oświatowej w danym roku budżetowym podlega rozliczeniu poprzez przedstawienie sprawozdania rocznego z wykorzystania przyznanych środków do 31 stycznia następnego roku budżetowego.
Regulacja uchwały
Ustalenie terminu rozliczenia dofinansowania to tylko jeden z elementów trybu dokonywania tej czynności. Uchwała powinna określać również sposób rozliczenia dotacji. Przywołana już