Opublikowano: grudzień 2012
Roczne rozliczenie dotacji dla żłobka niepublicznego
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2011 r. Nr 45 poz. 235 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
Prawo do dotacji dla żłobków wynika z treści art. 60 ust. 1 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Zgodnie z tym przepisem podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy mogą otrzymać na każde dziecko objęte opieką dotację celową z budżetu gminy. Chcąc ustalić podmioty uprawnione do otrzymania dofinansowania, należy się z kolei odnieść do treści art. 8 ww. Ustawy, zgodnie z którym żłobki mogą być prowadzone nie tylko przez gminy, ale również przez osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki niemające osobowości prawnej.
Sposób zredagowania przywołanego art. 60 wskazuje jednoznacznie, że podjęcie decyzji o dotowaniu żłobków należy do wyłącznej kompetencji organu udzielającego dotację, czyli gminy. Innymi słowy, to gmina za pośrednictwem swoich organów decyduje o tym, czy dopłata dla żłobków tworzonych na jej terenie będzie z budżetu udzielana. Jest to więc regulacja zdecydowanie różna od tej zawartej w Ustawie o systemie oświaty, a dotyczącej prawa do dofinansowania przysługującego przedszkolom niepublicznym. O ile bowiem dotacja dla placówek przedszkolnych jest dotacją obligatoryjną, której udzielenie jest obowiązkiem gminy, o tyle w przypadku żłobków brak uchwały w przedmiocie dotacji powoduje, iż nie będzie ona udzielana.
O przyznaniu dopłaty dla żłobków decyduje rada gminy w drodze uchwały, o czym przesądza z kolei treść art. 60 ust. 2 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Stosownie do tego przepisu rada powinna określić w podjętej przez siebie uchwale wysokość i zasady udzielania dotacji – podkreślić przy tym należy, że ścisłe trzymanie się zakresu przyznanych przez ten przepis kompetencji jest obowiązkiem rady gminy, a wszelkie ich przekroczenie i zawarcie w uchwale materii, do uregulowania której rada nie została upoważniona, jest istotnym naruszeniem prawa, które powinno skutkować stwierdzeniem nieważności uchwały przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
Rozliczenie dotacji
Treść art. 60 ust. 2 ww. Ustawy nie pozostawia wątpliwości, że do kompetencji rady gminy należy wyłącznie określenie wysokości i zasad ustalania dotacji celowej, przy uwzględnieniu zasady obecnej w ust. 1 tego przepisu, że dotacja przysługuje na każde dziecko objęte opieką w żłobku. Regulacja ta nie obejmuje kompetencji do ustalenia zasad rozliczenia dotacji – nie powinny one zatem zostać uregulowane w uchwale rady gminy. Można tu przytoczyć tezy wyrażone w


