OPUBLIKOWANO: STYCZEŃ 2013
ZAKTUALIZOWANO: MAJ 2014
„Już potrafię” – program działań wspierająco-korygujących dla dzieci w wieku przedszkolnym
Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977).
Założenia programu
„Już potrafię” to program nastawiony na nietypowy charakter rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym, głównie w wieku pięciu i sześciu lat. Jego celem jest podjęcie wszelkich kompleksowych i intensywnych działań wspierających, koncentrujących się na stymulowaniu rozwoju oraz wyrównywaniu różnic zaburzonych funkcji rozwojowych od chwili ich wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole.
Program zakłada dogłębną diagnozę rozwoju dziecka, czyli zebranie wszelkich informacji umożliwiających ocenę jego funkcjonowania w wieku pięciu i sześciu lat, a następnie udzielenie mu wsparcia poprzez odpowiednie zaplanowanie i zorganizowanie zajęć wspomagająco-korygujących rozwój. Właściwe opracowanie dokumentu – indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, a następnie jego realizacja pozwolą systematycznie usprawniać zaburzone procesy. W wyniku ukierunkowanej pracy z dzieckiem możliwe będzie osiągnięcie jego gotowości do podjęcia zadań szkolnych. Praca z podopiecznym będzie systematycznie dokumentowana i weryfikowana, stosownie do uzyskanych przez niego osiągnięć. Ostatni etap związany jest z oceną efektów pracy terapeutycznej po realizacji zamierzeń i zadań, czyli podsumowanie pracy odbytej z dzieckiem i rodziną poprzez zastosowanie techniki obserwacji, ankiet rodzicielskich czy analizy wytworów dziecka.
Cele i kierunki pracy z dziećmi potrzebującymi wsparcia w rozwoju
Prowadzenie pracy wspierająco-korygującej rozwój, zapobiegającej powstawaniu złych nawyków, dotyczy dzieci, które nie utrwaliły jeszcze niekorzystnych sposobów czytania i pisania. Prowadzi się je równolegle z normalnymi zajęciami w przedszkolu. Zasadniczym celem pracy terapeutycznej jest umożliwienie dziecku opanowania gotowości do nauki czytania i pisania, usprawnianie manualne oraz wspomaganie w rozwoju społeczno-emocjonalnym.
Podczas zajęć z dzieckiem realizowane będą działania terapeutyczne w zakresie:
- Kształtowania gotowości do nauki czytania polegające na:
- doskonaleniu spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
- rozwijaniu wrażliwości i pamięci słuchowej oraz słuchu fonematycznego,
- doskonaleniu koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- usprawnianiu orientacji przestrzennej, nabywaniu umiejętności określenia miejsca na kartce papieru,
- rozumieniu informacji zapisanych w formie uproszczonych rysunków i symboli,
- podejmowaniu prób kodowania wybranych treści za pomocą znaków.
2. Rozwijania sprawności manualnej i grafomotorycznej.
3. Wspomagania w zakresie rozwoju społecznego i emocjonalnego.
4. Wspomagania rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną.
Zadania nauczyciela-terapeuty:
- Wszechstronne usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych w zakresie:
- spostrzegania wzrokowego, orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej (np. ćwiczenia umiejętności różnicowania podobnych form, wydzielania części z całości obrazu wzrokowego, umiejętności rozpoznawania całości obrazu, rozpoznawania jego ukierunkowania) – ćwiczenia usprawniające muszą być prowadzone na różnorodnym materiale, także słowno-literowym.
2. Umożliwienie dziecku opanowania sprawności manualnej podczas wykonywania codziennych czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni oraz działalności plastyczno-konstrukcyjnej, tak aby dziecko mogło dostatecznie radzić sobie w tych czynnościach, poprzez:
- dostarczanie zabawek stymulujących rozwój manualny, np. klocków o różnym sposobie łączenia, układanek czy zabawek manipulacyjnych,
- wykonywanie różnorodnych prac ręcznych, ćwiczeń graficznych wprowadzających do pisania, czyli stosowanie ćwiczeń w malowaniu, kopiowaniu, odtwarzaniu gotowych wzorów, wodzeniu po liniach wzdłuż brzegów wyciętego szablonu, lepieniu, kreśleniu form kolistych, linii w ograniczonym polu, rysowanie wzorów literopodobnych, wyrywanie, naklejanie, nawlekanie koralików.
3. Właściwe oddziaływanie psychoterapeutyczne:
- w pracy wspierająco-korygującej rozwój dziecka kładziemy duży nacisk na ćwiczenia koncentracji uwagi i zmniejszanie ogólnej pobudliwości; podstawowym warunkiem realizowania zadań terapeutycznych jest stworzenie atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu dziecka, życzliwy stosunek osoby prowadzącej zajęcia, jej opanowanie i spokojne działania.
Procedury prowadzenia zajęć wspierająco-korygujących – wskazówki dla nauczycieli
Podejmując pracę wspierająco-korygującą, należy mieć na uwadze, że konieczne jest dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb dziecka. Należy systematycznie dobierać odpowiednie ćwiczenia oraz regulować czas trwania poszczególnych zajęć i etapów pracy. W pracy tej muszą być uwzględnione następujące zasady:
- pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem,
- stawianie zadań zgodnych z możliwościami dziecka i zapewnienie warunków do poprawnego wykonywania ćwiczeń,
- powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostszych do bardziej złożonych,
- zapewnienie warunków do utrwalenia prawidłowych umiejętności i likwidowanie niekorzystnych nawyków w kształtowaniu umiejętności czytania i pisania,
- dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka,
- mobilizowanie do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń,
- stworzenie odpowiedniej atmosfery – osoba nauczyciela terapeuty, miejsce zajęć: gabinet.
Diagnoza przedszkolna
Zanim dziecko zostanie zakwalifikowane do zajęć indywidualnych lub grupowych w zakresie wspomagania i korygowania rozwoju lub na specjalistyczne zajęcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy dokonać w przedszkolu diagnozy jego rozwoju. Diagnoza powinna być przeprowadzona na początku roku szkolnego, od września do – najpóźniej – listopada, i odnosić się do zawartych w podstawie programowej treści, takich jak:
- zachowania społeczne,
- rozpoznawanie i wyrażanie emocji,
- umiejętności matematyczne,
- poziom rozwoju mowy,
- percepcja słuchowa,
- percepcja wzrokowa,


