Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: STYCZEŃ 2013

ZAKTUALIZOWANO: MAJ 2014


„Już potrafię” – program działań wspierająco-korygujących dla dzieci w wieku przedszkolnym


Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977).


Założenia programu


„Już potrafię” to program nastawiony na nietypowy charakter rozwoju dziecka w okresie przedszkolnym, głównie w wieku pięciu i sześciu lat. Jego celem jest podjęcie wszelkich kompleksowych i intensywnych działań wspierających, koncentrujących się na stymulowaniu rozwoju oraz wyrównywaniu różnic zaburzonych funkcji rozwojowych od chwili ich wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole.


Program zakłada dogłębną diagnozę rozwoju dziecka, czyli zebranie wszelkich informacji umożliwiających ocenę jego funkcjonowania w wieku pięciu i sześciu lat, a następnie udzielenie mu wsparcia poprzez odpowiednie zaplanowanie i zorganizowanie zajęć wspomagająco-korygujących rozwój. Właściwe opracowanie dokumentu – indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, a następnie jego realizacja pozwolą systematycznie usprawniać zaburzone procesy. W wyniku ukierunkowanej pracy z dzieckiem możliwe będzie osiągnięcie jego gotowości do podjęcia zadań szkolnych. Praca z podopiecznym będzie systematycznie dokumentowana i weryfikowana, stosownie do uzyskanych przez niego osiągnięć. Ostatni etap związany jest z oceną efektów pracy terapeutycznej po realizacji zamierzeń i zadań, czyli podsumowanie pracy odbytej z dzieckiem i rodziną poprzez zastosowanie techniki obserwacji, ankiet rodzicielskich czy analizy wytworów dziecka.


Cele i kierunki pracy z dziećmi potrzebującymi wsparcia w rozwoju


Prowadzenie pracy wspierająco-korygującej rozwój, zapobiegającej powstawaniu złych nawyków, dotyczy dzieci, które nie utrwaliły jeszcze niekorzystnych sposobów czytania i pisania. Prowadzi się je równolegle z normalnymi zajęciami w przedszkolu. Zasadniczym celem pracy terapeutycznej jest umożliwienie dziecku opanowania gotowości do nauki czytania i pisania, usprawnianie manualne oraz wspomaganie w rozwoju społeczno-emocjonalnym.


Podczas zajęć z dzieckiem realizowane będą działania terapeutyczne w zakresie:


  1. Kształtowania gotowości do nauki czytania polegające na:


  • doskonaleniu spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
  • rozwijaniu wrażliwości i pamięci słuchowej oraz słuchu fonematycznego,
  • doskonaleniu koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • usprawnianiu orientacji przestrzennej, nabywaniu umiejętności określenia miejsca na kartce papieru,
  • rozumieniu informacji zapisanych w formie uproszczonych rysunków i symboli,
  • podejmowaniu prób kodowania wybranych treści za pomocą znaków.


2.        Rozwijania sprawności manualnej i grafomotorycznej.

3.        Wspomagania w zakresie rozwoju społecznego i emocjonalnego.

4.        Wspomagania rozwoju intelektualnego wraz z edukacją matematyczną.


Zadania nauczyciela-terapeuty:


  1. Wszechstronne usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych w zakresie:


  • spostrzegania wzrokowego, orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo-ruchowej (np. ćwiczenia umiejętności różnicowania podobnych form, wydzielania części z całości obrazu wzrokowego, umiejętności rozpoznawania całości obrazu, rozpoznawania jego ukierunkowania) – ćwiczenia usprawniające muszą być prowadzone na różnorodnym materiale, także słowno-literowym.


2.        Umożliwienie dziecku opanowania sprawności manualnej podczas wykonywania codziennych czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni oraz działalności plastyczno-konstrukcyjnej, tak aby dziecko mogło dostatecznie radzić sobie w tych czynnościach, poprzez:


  • dostarczanie zabawek stymulujących rozwój manualny, np. klocków o różnym sposobie łączenia, układanek czy zabawek manipulacyjnych,
  • wykonywanie różnorodnych prac ręcznych, ćwiczeń graficznych wprowadzających do pisania, czyli stosowanie ćwiczeń w malowaniu, kopiowaniu, odtwarzaniu gotowych wzorów, wodzeniu po liniach wzdłuż brzegów wyciętego szablonu, lepieniu, kreśleniu form kolistych, linii w ograniczonym polu, rysowanie wzorów literopodobnych, wyrywanie, naklejanie, nawlekanie koralików.


3.        Właściwe oddziaływanie psychoterapeutyczne:


  • w pracy wspierająco-korygującej rozwój dziecka kładziemy duży nacisk na ćwiczenia koncentracji uwagi i zmniejszanie ogólnej pobudliwości; podstawowym warunkiem realizowania zadań terapeutycznych jest stworzenie atmosfery sprzyjającej dobremu samopoczuciu dziecka, życzliwy stosunek osoby prowadzącej zajęcia, jej opanowanie i spokojne działania.


Procedury prowadzenia zajęć wspierająco-korygujących – wskazówki dla nauczycieli


Podejmując pracę wspierająco-korygującą, należy mieć na uwadze, że konieczne jest dostosowanie jej do indywidualnych potrzeb dziecka. Należy systematycznie dobierać odpowiednie ćwiczenia oraz regulować czas trwania poszczególnych zajęć i etapów pracy. W pracy tej muszą być uwzględnione następujące zasady:


  • pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem,
  • stawianie zadań zgodnych z możliwościami dziecka i zapewnienie warunków do poprawnego wykonywania ćwiczeń,
  • powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostszych do bardziej złożonych,
  • zapewnienie warunków do utrwalenia prawidłowych umiejętności i likwidowanie niekorzystnych nawyków w kształtowaniu umiejętności czytania i pisania,
  • dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń do wydolności dziecka,
  • mobilizowanie do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń,
  • stworzenie odpowiedniej atmosfery – osoba nauczyciela terapeuty, miejsce zajęć: gabinet.


Diagnoza przedszkolna


Zanim dziecko zostanie zakwalifikowane do zajęć indywidualnych lub grupowych w zakresie wspomagania i korygowania rozwoju lub na specjalistyczne zajęcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, należy dokonać w przedszkolu diagnozy jego rozwoju. Diagnoza powinna być przeprowadzona na początku roku szkolnego, od września do – najpóźniej – listopada, i odnosić się do zawartych w podstawie programowej treści, takich jak:


  • zachowania społeczne,
  • rozpoznawanie i wyrażanie emocji,
  • umiejętności matematyczne,
  • poziom rozwoju mowy,
  • percepcja słuchowa,
  • percepcja wzrokowa,