Opublikowano: listopad 2012
zaktualizowano: Wrzesień 2014
Badanie gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej
Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 893),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).
Dlaczego w przedszkolu należy prowadzić diagnozę gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej?
Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół zobowiązuje przedszkola do prowadzenia obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. W roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić jego analizę gotowości do podjęcia nauki w szkole, czyli dokonać diagnozy przedszkolnej, która pozwoli na rozpoznanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka. Diagnoza dotyczy dzieci, które odbywają obowiązkowe przygotowanie przedszkolne w publicznych i niepublicznych placówkach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. Z kolei Rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych zobowiązało przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły podstawowe, w których zorganizowano oddziały przedszkolne, zespoły wychowania przedszkolnego i punkty przedszkolne do wydania rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informacji o jego gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Należy ją wydać w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej (wzór informacji nr 70 – MEN-I/54/2 o gotowości szkolnej do podjęcia nauki w szkole podstawowej stanowi załącznik do Rozporządzenia). Zaznaczyć należy, że informacja ta nie jest świadectwem ukończenia przedszkola.
Jaki cel ma badanie gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole?