Miesięczne plany wychowawczo-dydaktyczne. Kwiecień
PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY
NA MIESIĄC KWIECIEŃ DLA GR. 6-LATKÓW
WIOSNA NA WSI
Treści programowe:
- Poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt
- Określanie roli zwierząt w życiu człowieka
Słuchanie baśni Andersena "Brzydkie kaczątko"
- Dzieci potrafią odpowiadać na pytania związane z treścią bajki
- Potrafią ułożyć historyjkę obrazkową (wycinanka)
- Potrafią wymyślać dalsze losy bohatera baśni
Malowanie ilustracji do wybranego fragmentu bajki o brzydkim kaczątku
- Dzieci potrafią tworzyć nowe kolory wiosenne
- Potrafią opowiedzieć, co namalowały
Poznanie litery "w, W" na podstawie wyrazów "wazon, Wiktor"
- Dzieci z uwagą słuchają wiersza "Ogród Agaty" T. Fiatowskiej
- Wiedzą, jakie czynności wykonuje się wiosną w ogrodzie
- Układają schematy i modele wyrazów, dokonują analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów z nową literką
- Omawiają ilustrację w książce i czytają proste wyrazy lub zdania
Układanie bukietów w wazonach - liczenie w zakresie 10
- Dzieci prawidłowo liczą w zakresie 10 i dalej
- Potrafią dodawać i odejmować z użyciem liczydła, paluszków i patyczków
- Potrafią porównywać: więcej, mniej, tyle samo, o ile więcej czy mniej
Tworzenie kompozycji kwiatowej pod hasłem "Bukiet wiosenny w wazonie"
- Dzieci potrafią wykorzystać niekonwencjonalne narzędzia do malowania: ziemniaki, palce, patyczki, gąbki
- Potrafią tworzyć kompozycję z wykorzystaniem tych narzędzi
- Układają podpisy pod swoja pracą z wyciętych literek i naklejają je na kartkę (wazon ze stokrotkami, wazon z tulipanami, wazon z krokusami)
Ćwiczenia gimnastyczne (3x) - zestaw własny nr 1 opracowany na podstawie kursu "Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu"
- Dzieci potrafią skupić się dłużej na powierzonym im zadaniu ruchowym
- Wierzą we własne siły i cieszą się z pochwały za prawidłowe wykonanie zadania
- Ćwiczą mięśnie grzbietu, stóp oraz równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową
Słuchanie wiersza H. Bechlerowej "Na podwórku"
- Dzieci są twórcze i rozwijają swoją inwencję słowną w zabawie: "Gdybym mógł się zamienić w zwierzątko to byłbym...."
- Słuchają uważnie wiersza i potrafią odnieść się do jego treści
- Potrafią dopasować napisy do sylwet zwierząt, "Kto jak mówi?"- zabawy ortofoniczne i naśladowanie głosów zwierząt
Drama w zabawie "Podwórkowe dialogi"
- Dzieci potrafią poprzez mimikę, modulację głosu, w wybranym przez siebie języku zwierząt przedstawić rozmowę (kłótnia, opowiadanie, smutek, radość z czegoś). Pozostałe dzieci potrafią odgadnąć nastrój dialogu zwierząt
Wykonanie sylwety baranka z kartonu i waty
- Dzieci wiedzą, dlaczego hoduje się owce, jak się nazywa owczy ser i co można zrobić z wełny baranka
Opowiadanie "Myszka i ołówek" O. Sutjewa - nauka rysowania kota (pomoce: flamastry, biała kartka papieru dla wszystkich dzieci oraz figury geometryczne: koła, trójkąty)
- Dzieci prawidłowo odwzorowują kota
- Potrafią wykonać działanie matematyczne typu: liczba kół + liczba trójkątów = liczba użytych figur
- Łączą zestawy figur z odpowiednimi zapisami matematycznymi
Zabawa muzyczna przy piosence "Kwiecień-plecień" ("Kalendarz muzyczny" U. Smoczyńska)
- Dzieci znają przysłowie na kwiecień
- Potrafią rytmicznie wyklaskać tekst
- Potrafią dokonać analizy treści piosenki
Słuchanie opowiadania J. Jamy Mazurek "Gdzie jest wieś?"
- Dzieci wiedzą, jakie zwierzęta Marcin zobaczył na podwórku oraz gdzie mieszkają (obora, chlewik, kurnik, stajnia)
- Wiedzą, dlaczego ludzie na wsi mają dużo pracy
- Rozwiązują zagadki słowne i plastyczne na temat zwierząt hodowlanych
BAWIMY SIĘ W TEATR
Treści programowe:
- Zapoznanie z teatrem, zwracanie uwagi na wystrój, poszczególne pomieszczenia (kasa, widownia, scena)
- Zapoznanie z pracą aktora, reżysera, scenografa, zorganizowanie kącika teatralnego
- Inspirowanie zabaw z elementami pantomimy, dramy
- Inscenizowanie opowiadań i bajek znanych lub wymyślonych przez dzieci
Wycieczka do Biblioteki Publicznej w Rydzynie
- Dzieci znają pracowników biblioteki


