Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Miesięczne plany wychowawczo-dydaktyczne. Kwiecień

Beata Musielak

PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY
NA MIESIĄC KWIECIEŃ
DLA GR. 6-LATKÓW

WIOSNA NA WSI

Treści programowe:

  • Poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt
  • Określanie roli zwierząt w życiu człowieka

Słuchanie baśni Andersena "Brzydkie kaczątko"

  • Dzieci potrafią odpowiadać na pytania związane z treścią bajki
  • Potrafią ułożyć historyjkę obrazkową (wycinanka)
  • Potrafią wymyślać dalsze losy bohatera baśni

Malowanie ilustracji do wybranego fragmentu bajki o brzydkim kaczątku

  • Dzieci potrafią tworzyć nowe kolory wiosenne
  • Potrafią opowiedzieć, co namalowały

Poznanie litery "w, W" na podstawie wyrazów "wazon, Wiktor"

  • Dzieci z uwagą słuchają wiersza "Ogród Agaty" T. Fiatowskiej
  • Wiedzą, jakie czynności wykonuje się wiosną w ogrodzie
  • Układają schematy i modele wyrazów, dokonują analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazów z nową literką
  • Omawiają ilustrację w książce i czytają proste wyrazy lub zdania

Układanie bukietów w wazonach - liczenie w zakresie 10

  • Dzieci prawidłowo liczą w zakresie 10 i dalej
  • Potrafią dodawać i odejmować z użyciem liczydła, paluszków i patyczków
  • Potrafią porównywać: więcej, mniej, tyle samo, o ile więcej czy mniej

Tworzenie kompozycji kwiatowej pod hasłem "Bukiet wiosenny w wazonie"

  • Dzieci potrafią wykorzystać niekonwencjonalne narzędzia do malowania: ziemniaki, palce, patyczki, gąbki
  • Potrafią tworzyć kompozycję z wykorzystaniem tych narzędzi
  • Układają podpisy pod swoja pracą z wyciętych literek i naklejają je na kartkę (wazon ze stokrotkami, wazon z tulipanami, wazon z krokusami)

Ćwiczenia gimnastyczne (3x) - zestaw własny nr 1 opracowany na podstawie kursu "Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu"

  • Dzieci potrafią skupić się dłużej na powierzonym im zadaniu ruchowym
  • Wierzą we własne siły i cieszą się z pochwały za prawidłowe wykonanie zadania
  • Ćwiczą mięśnie grzbietu, stóp oraz równowagę i koordynację wzrokowo-ruchową

Słuchanie wiersza H. Bechlerowej "Na podwórku"

  • Dzieci są twórcze i rozwijają swoją inwencję słowną w zabawie: "Gdybym mógł się zamienić w zwierzątko to byłbym...."
  • Słuchają uważnie wiersza i potrafią odnieść się do jego treści
  • Potrafią dopasować napisy do sylwet zwierząt, "Kto jak mówi?"- zabawy ortofoniczne i naśladowanie głosów zwierząt

Drama w zabawie "Podwórkowe dialogi"

  • Dzieci potrafią poprzez mimikę, modulację głosu, w wybranym przez siebie języku zwierząt przedstawić rozmowę (kłótnia, opowiadanie, smutek, radość z czegoś). Pozostałe dzieci potrafią odgadnąć nastrój dialogu zwierząt

Wykonanie sylwety baranka z kartonu i waty

  • Dzieci wiedzą, dlaczego hoduje się owce, jak się nazywa owczy ser i co można zrobić z wełny baranka

Opowiadanie "Myszka i ołówek" O. Sutjewa - nauka rysowania kota (pomoce: flamastry, biała kartka papieru dla wszystkich dzieci oraz figury geometryczne: koła, trójkąty)

  • Dzieci prawidłowo odwzorowują kota
  • Potrafią wykonać działanie matematyczne typu: liczba kół + liczba trójkątów = liczba użytych figur
  • Łączą zestawy figur z odpowiednimi zapisami matematycznymi

Zabawa muzyczna przy piosence "Kwiecień-plecień" ("Kalendarz muzyczny" U. Smoczyńska)

  • Dzieci znają przysłowie na kwiecień
  • Potrafią rytmicznie wyklaskać tekst
  • Potrafią dokonać analizy treści piosenki

Słuchanie opowiadania J. Jamy Mazurek "Gdzie jest wieś?"

  • Dzieci wiedzą, jakie zwierzęta Marcin zobaczył na podwórku oraz gdzie mieszkają (obora, chlewik, kurnik, stajnia)
  • Wiedzą, dlaczego ludzie na wsi mają dużo pracy
  • Rozwiązują zagadki słowne i plastyczne na temat zwierząt hodowlanych

BAWIMY SIĘ W TEATR

Treści programowe:

  • Zapoznanie z teatrem, zwracanie uwagi na wystrój, poszczególne pomieszczenia (kasa, widownia, scena)
  • Zapoznanie z pracą aktora, reżysera, scenografa, zorganizowanie kącika teatralnego
  • Inspirowanie zabaw z elementami pantomimy, dramy
  • Inscenizowanie opowiadań i bajek znanych lub wymyślonych przez dzieci

Wycieczka do Biblioteki Publicznej w Rydzynie

  • Dzieci znają pracowników biblioteki