Miesięczne plany wychowawczo-dydaktyczne. Grudzień
PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ DLA 4,5-LATKÓW
SMOKI CZY DINOZAURY
Rozmowa na temat "Jak powstawało życie na ziemi?"
- Dzieci uważnie słuchają wiersza
- Wiedzą jak wyglądały dinozaury, czym się żywiły i kiedy żyły
- Potrafią wymienić nazwy niektórych dinozaurów
- Pokazują różne nastroje dinozaurów - ćwiczenia mięśni warg i szczęk
Lepienie dinozaurów z plasteliny
- Dzieci zwracają uwagę na cechy wspólne i różnorodność kształtów
- Organizują park jurajski na wystawce
Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery "E, e" na podstawie wyrazów: "ekran, Eskimos"
- Dzieci rozwiązują zagadki, potrafią spontanicznie rozmawiać na temat smoków i dinozaurów
- Wyodrębniają wyrazy z literką "e" oraz wybrzmiewają głoski w tych wyrazach i układają zdania, modelują strukturę dźwiękową głoski "e"
- Słuchają fragmentu wiersza "Smok wawelski", odgadują jego imię poprzez łączenie "oznaczonych" głosek w nazwach obrazków
- Odczytują tekst pod obrazkiem
- Czytają sylaby w połączeniu z literą, wykonują inne ciekawe ćwiczenia w książce, na kartkach i w zeszycie
Ćwiczenia gimnastyczne - zestaw własny
- Dzieci prawidłowo czworakują, reagują na umówiony sygnał
- Prawidłowo wykonują ćwiczenia na ławeczce
Skąd się wziął węgiel i inne skały? Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej "O czym szeptały iskierki?"
- Dzieci wiedzą z czego powstał węgiel, wiedzą, do czego służy, jakie są etapy tworzenia się węgla,
- Wiedzą, kto wydobywa węgiel, jak wygląda, jakimi narzędziami pracuje
- Wiedzą gdzie wydobywa się węgiel i jakie jeszcze inne minerały wydobywa się spod ziemi (sól)
Do czego jest potrzebny węgiel? Słuchanie wiersza "Węglowa rodzinka" - wytłumaczenie trudnych słów.
- Dzieci znają pojęcia: parafina, peleryna, wiedzą, że węgiel nie służy tylko do palenia w piecach, ale jest źródłem powstania innych przedmiotów
- Próbują wypowiadać się całymi zdaniami
- Wymieniają produkty z wiersza
Rysowanie węglem lub czarną kredą i farbą na temat "Tunele w kopalni węgla" lub "Praca górnika (do wyboru)
- Dzieci potrafią pracować w grupach
- Potrafią ustosunkować się do swojej twórczości
- Odczytują globalnie wyraz "kopalnia"
Badanie właściwości soli i węgla: rozpuszczanie soli i węgla w wodzie
- Dzieci porównują rozpuszczalność
- Określają, co jeszcze rozpuszcza się wozie całkowicie
- Obserwują w kąciku przyrody odstawione naczynia z rozpuszczoną solą
Wykonywanie odświętnej czapki górnika.
- Dzieci potrafią korzystać z kleju i naklejać emblematy górnika w odpowiednim miejscu
- Wiedzą jak taka czapka powinna wyglądać
- Cieszą się z wykonanej pracy i z możliwości pokazania jej rodzicom
Wprowadzenie piosenki "Górnik"


