Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Miesięczne plany wychowawczo-dydaktyczne. Grudzień

Beata Musielak

PLAN WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNY
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ DLA 4,5-LATKÓW

SMOKI CZY DINOZAURY

Rozmowa na temat "Jak powstawało życie na ziemi?"

  • Dzieci uważnie słuchają wiersza
  • Wiedzą jak wyglądały dinozaury, czym się żywiły i kiedy żyły
  • Potrafią wymienić nazwy niektórych dinozaurów
  • Pokazują różne nastroje dinozaurów - ćwiczenia mięśni warg i szczęk

Lepienie dinozaurów z plasteliny

  • Dzieci zwracają uwagę na cechy wspólne i różnorodność kształtów
  • Organizują park jurajski na wystawce

Zapoznanie z wyglądem małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery "E, e" na podstawie wyrazów: "ekran, Eskimos"

  • Dzieci rozwiązują zagadki, potrafią spontanicznie rozmawiać na temat smoków i dinozaurów
  • Wyodrębniają wyrazy z literką "e" oraz wybrzmiewają głoski w tych wyrazach i układają zdania, modelują strukturę dźwiękową głoski "e"
  • Słuchają fragmentu wiersza "Smok wawelski", odgadują jego imię poprzez łączenie "oznaczonych" głosek w nazwach obrazków
  • Odczytują tekst pod obrazkiem
  • Czytają sylaby w połączeniu z literą, wykonują inne ciekawe ćwiczenia w książce, na kartkach i w zeszycie

Ćwiczenia gimnastyczne - zestaw własny

  • Dzieci prawidłowo czworakują, reagują na umówiony sygnał
  • Prawidłowo wykonują ćwiczenia na ławeczce

Skąd się wziął węgiel i inne skały? Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej "O czym szeptały iskierki?"

  • Dzieci wiedzą z czego powstał węgiel, wiedzą, do czego służy, jakie są etapy tworzenia się węgla,
  • Wiedzą, kto wydobywa węgiel, jak wygląda, jakimi narzędziami pracuje
  • Wiedzą gdzie wydobywa się węgiel i jakie jeszcze inne minerały wydobywa się spod ziemi (sól)

Do czego jest potrzebny węgiel? Słuchanie wiersza "Węglowa rodzinka" - wytłumaczenie trudnych słów.

  • Dzieci znają pojęcia: parafina, peleryna, wiedzą, że węgiel nie służy tylko do palenia w piecach, ale jest źródłem powstania innych przedmiotów
  • Próbują wypowiadać się całymi zdaniami
  • Wymieniają produkty z wiersza

Rysowanie węglem lub czarną kredą i farbą na temat "Tunele w kopalni węgla" lub "Praca górnika (do wyboru)

  • Dzieci potrafią pracować w grupach
  • Potrafią ustosunkować się do swojej twórczości
  • Odczytują globalnie wyraz "kopalnia"

Badanie właściwości soli i węgla: rozpuszczanie soli i węgla w wodzie

  • Dzieci porównują rozpuszczalność
  • Określają, co jeszcze rozpuszcza się wozie całkowicie
  • Obserwują w kąciku przyrody odstawione naczynia z rozpuszczoną solą

Wykonywanie odświętnej czapki górnika.

  • Dzieci potrafią korzystać z kleju i naklejać emblematy górnika w odpowiednim miejscu
  • Wiedzą jak taka czapka powinna wyglądać
  • Cieszą się z wykonanej pracy i z możliwości pokazania jej rodzicom

Wprowadzenie piosenki "Górnik"