Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: LISTOPAD 2012


Zabawy i zajęcia dla dzieci nadruchliwych


Opracowała: Anna Stróżyk, pedagog, spec. edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, mgr zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel przedszkolny, wspomagający, edukacji wczesnoszkolnej w szkole podstawowej, trener grupy edukacyjnej


Ruch od zawsze jest kojarzony z dziecięcą aktywnością. To wskaźnik intensywności poznawczego odkrywania świata przez każdego początkującego przedszkolaka. Mimo to nierzadko wywołuje u wychowawców, a przede wszystkim u rodziców, obawę przed odstępstwem od normy rozwojowej. Opiekunowie, w trosce o dobro podopiecznego, często ulegają modom, które łącząc ruchliwość dziecka z syndromem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), przekształcają rozwojową potrzebę ruchu w zaburzenie. Warto zatem wrócić do podstaw kształtowania się umiejętności poznawczych każdego aktywnego przedszkolaka, uznających ruch dziecka za niezbędny czynnik osiągania jego form wyższych, np. bezruchu. Paradoksalnie ruch uczy i przysposabia do późniejszych umiejętności zachowania spokoju i skupienia uwagi na wykonywanych działaniach, które pomagają osiągnąć sukces na kolejnych etapach edukacyjnych.


Obalamy mity


  1. Ruchliwość dziecka świadczy o ADHD ß FAŁSZ


Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi to zaburzenie złożone z wielu współwystępujących wskaźników. Należą do nich:


  • nadruchliwość – nadmierna aktywność ruchowa dziecka w stosunku do dzieci w tym samym wieku i na tym samym poziomie rozwojowym,
  • impulsywność – nieumiejętność „czekania”; chęć działania u dziecka jest tak silna, że podejmuje je od razu po jej wystąpieniu, zazwyczaj pod wpływem impulsu,
  • zaburzenia uwagi – zintensyfikowane rozpraszanie się, występujące we wszystkich sferach funkcjonowania dziecka, możliwe do zauważenia nawet przy bodźcach o małym natężeniu.


Jeśli u dziecka zauważamy tylko jeden z wyżej wymienionych syndromów, nie można stwierdzić ADHD. Warto obserwować przedszkolaka bądź zwrócić się do specjalisty, by odkryć źródło trudności i w obiektywny sposób ocenić ruchliwość malucha jako naturalną lub nienaturalną.


2.        Jeśli dziecko nie skupia się na proponowanym przez nas zadaniu, a koncentruje się na innych działaniach, które potrafią je całkowicie zaabsorbować, to znak, że występuje u niego deficyt uwagi ß FAŁSZ