Roczny plan zajęć rytmicznych w przedszkolu - trzylatki
Wiesława Kubajewska
W ciągu całego roku na początku każdych zajęć stosowane będą ćwiczenia rytmiczne, utrwalające: marsz, bieg i podskoki oraz muzyczne powitanie.
Wrzesień
- Poznajmy się - zabawa inscenizowana przy piosence
Dzieci: - śpiewają powitanie
- naśladują ruchem treść powitania
- poznają imiona kolegów
- siadają w siadzie skrzyżnym
- Jedzie pociąg - zabawa ruchowa przy piosence ("Śpiewające brzdące" - cz. V, 25)
Dzieci: - ustawiają się w rzędzie i opierają ręce na ramionach kolegów
- bawią się przy muzyce
- rozpoznają kontrastowe tempa - szybko i wolno
- rozpoznają i naśladują odgłosy: syczenie pary "sssssss", gwizd "uuuuu"
- Marsz dzieci - zabawa ruchowa przy piosence ("Piosenki dla przedszkolaków 3-latki" - 1; "Kalendarz..." - str. 20)
Dzieci: - chodzą w rozsypce po sali
- maszerują w miejscu, tupiąc
- skaczą obunóż w miejscu "jak piłeczki"
- wiążą koło i maszerują dookoła
- Marsz z bębenkiem - zabawa rytmiczna przy piosence ("Piosenki dla przedszkolaków, 3-latki" - 2; "Kalendarz…" - s. 21)
Dzieci: - chodzą i maszerują "w rozsypce" po sali
- ustawiają się w koło i w pary
- uderzają miarowo pałeczką lub palcami w bębenek
- miarowo klaszczą z towarzystwem bębenka lub śpiewanej piosenki
Październik
- Jabłko - zabawa w zbieranie jabłek ("Piosenki dla przedszkolaków, 3-, 4-latki" - 4; "Kalendarz..." - str. 21)
Dzieci: - swobodnie maszerują przy akompaniamencie w rytm ćwierćnut
- naśladują ruchem "zrywanie jabłek z drzewa" i "zbieranie jabłek z trawy"
- rozpoznają kontrastowe skale: bardzo cicho i bardzo głośno
- klaszczą miarowo w wolnym i szybkim tempie
- Kolczasty jeż - zabawa ruchowa przy piosence ("Piosenki dla przedszkolaków, 3-, 4-latki" - 22; "Kalendarz..." - str. 22)
Dzieci: - naśladują ruchy jeża: chodzą na czworakach, unosząc głowę w górę; zwijają się w kłębuszek;
- próbują śpiewać refren piosenki
- rozpoznają kontrastowe skale: cicho, głośno
- rozpoznają i nazywają odgłosy: klaskanie, tupanie, szelest papieru, dźwięk kluczy
- Ola i liście - zabawa ruchowa przy piosence ("Piosenki dla przedszkolaków, 3-latki" - 10; "Kalendarz..." - str. 26)
Dzieci: - maszerują parami po sali
- rozpoznają dźwięki wysokie i niskie
- naśladują głosem szelest liści "szszszsz"
- bawią się przy muzyce
- Smaczne warzywa - zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence ("Moje 3 lata" - 6/18)
Dzieci: - rytmizują nazwy warzyw na zasadzie echa
- inscenizują treść wiersza czytanego przez nauczyciela
- inscenizują czynności nazywane przez nauczyciela
Listopad
- Deszczyk - zabawa ruchowa przy piosence ("Piosenki dla przedszkolaków, 3-latki" - 12; "Kalendarz..." - str. 23)
Dzieci: - naśladują deszcz, uderzając metalową pałeczką w trójkąt trzymany przez nauczyciela
- poruszają się miarowym rytmem (dwa uderzenia w takcie)
- bawią się przy muzyce
- próbują śpiewać piosenkę
- Kołysanka lalki - zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence ("Piosenki dla przedszkolaków 3-, 4-latki" - 15; "Kalendarz..." - str. 29)
Dzieci:- ustawiają się w kole wiązanym
- chodzą w kole w prawą i lewą stronę, jednocześnie śpiewając piosenkę
- ilustrują ruchem treść piosenki
- w rytm muzyki kołyszą lalki, misie....
- Kotek Puszek - zabawa muzyczno-ruchowa przy piosence ("Piosenki dla przedszkolaków, 3-, 4-latki" - 18; "Kalendarz..." - str. 28)
Dzieci:- naśladują ruchy kota: chodzą na czworakach, zwijają się na podłodze w kłębuszek
- naśladują głos kota: "miauczą" miarowo na określonej wysokości
- śpiewają piosenkę w formie dialogu
- bawią się przy muzyce