Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: wrzesień 2012


Wykorzystanie elementów pedagogiki cyrku w planie pracy przedszkola niepublicznego


Opracowała: Małgorzata Swędrowska, trener, nauczyciel, moderator, szkoli nauczycieli i studentów kierunków pedagogicznych, prowadzi warsztaty literackie dla dzieci oraz baśniowe spotkania z książką w przedszkolach i szkołach


Dzieci to entuzjazm, ciekawość świata i radość z odkrywania rzeczy nowych. Zapanowanie nad tymi naturalnymi dla dziecka cechami prowadzi do rozwoju jego osobowości i szczęśliwego dzieciństwa. Brak pomysłu ze strony dorosłego na zaspokojenie tych potrzeb może stać się przyczyną trudności wychowawczych, frustracji i wykształcenia niepożądanych zachowań społecznych.


Niepubliczne placówki oświatowe mają do spełnienia ważną rolę. Dzięki znakomitym warunkom organizacyjno-administracyjnym (liczebność grup, wyposażenie sal i ogrodu, możliwość elastycznego unowocześniania planu nauczania) wychodzą naprzeciw potrzebom dziecka XXI w. Każdy dyrektor placówki u progu kolejnego roku poszukuje nowych pomysłów i inspiracji, które zaowocują ciekawymi metodami pracy, sposobami na utrzymanie dyscypliny w grupach, ale z zachowaniem swobodnej twórczości i nieskrępowanej radości dziecięcej, czy intensywną współpracą z rodzicami. A wszystko po to, by dzieci w tym szczególnym czasie niezwykłej wrażliwości umysłu chłonęły każdym zmysłem wiedzę o sobie i otaczającym świecie.


Plany pracy zawsze zawierają szczytne ogólne cele wychowania i nauczania. Skąd jednak czerpać pomysły na konkretne działania i zabawy, dzięki którym dziecko będzie się harmonijnie rozwijać, wzbogacając swe wyobrażenia i wrażenia? Z pomocą przychodzi pedagogika cyrku, od kilku lat coraz popularniejsza w polskich placówkach oświatowych i wychowawczych. Niniejszy artykuł skupia się na cyrku jako metodzie pracy indywidualnej i grupowej, pokazuje walory wychowawcze niektórych elementów pedagogiki cyrku, udowadnia, że rekwizyty cyrkowe uczą cierpliwości, wytrwałości oraz pokonywania trudności w dążeniu do sukcesu, i zachęca do wprowadzenia elementów cyrkowych w rocznym planie pracy przedszkola.


W czym tkwi fenomen pedagogiki cyrku? W tym, że zaspokaja potrzeby wieku dziecięcego, uczy cierpliwości, bazuje na indywidualnych umiejętnościach, zachęcając do poszerzania wachlarza tych umiejętności poprzez współpracę. Nade wszystko wyzwala radość, poczucie sukcesu i sprawstwa - tak ważne w kształtowaniu się młodej, niezależnej osobowości, jaką jest każdy przedszkolak.


Czym jest pedagogika cyrku?


Trudno znaleźć jedną definicję pedagogiki cyrku. Według Moniki Kalinowskiej1 jest ona metodą pracy z człowiekiem w każdym wieku i połączeniem cyrkowych aktywności ruchowych oraz artystycznych z pedagogicznymi celami, treściami, metodami i sposobami. Na konferencji w Lublinie2