Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Opublikowano: wrzesień 2012


Rada przedszkola w przedszkolu niepublicznym


Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 52 poz. 466).


Ustawa o systemie oświaty przewiduje powoływanie w placówkach oświatowych organów społecznych, które mają wspomagać prawidłowe funkcjonowanie szkoły czy przedszkola. Należą do nich: rada rodziców, samorząd uczniowski i rada szkoły/placówki. Zgodnie z art. 50 uso. w szkołach i placówkach mogą działać rady szkół i placówek. Słowo „mogą” ma kluczowe znaczenie, ich powołanie nie jest bowiem obligatoryjne – ani w placówce publicznej, ani w niepublicznej.


Celem niniejszego artykułu jest, z jednej strony, przeanalizowanie specyfiki rady przedszkola w odniesieniu do placówki niepublicznej, z drugiej zaś – odnalezienie odpowiedzi na pytanie, czy ma ona w ogóle rację bytu w przedszkolu niepublicznym.


Nieprecyzyjność ustawodawcy


Mateusz Pilich, komentując artykuły dotyczące rady szkoły (przedszkola), wielokrotnie wskazuje na brak precyzyjności ustawodawcy w określeniu statusu tego organu – na ile rzeczywiście ma on charakter społeczny, a na ile pełni funkcję kolejnego organu szkoły1. Ostatecznie autor skłania się ku interpretacji ustalonej w Rozporządzeniu w sprawie ramowych statutów placówek publicznych, gdzie mówi się o radzie szkoły jako „organie szkoły”2. Nie wchodząc w tym miejscu w szczegółowe rozważania Pilicha o niuansach statusu rady szkoły, przyjrzyjmy się, jakie funkcje przypisuje ustawodawca radzie placówki (czyli również radzie przedszkola).


Artykuł 50 uso. bardzo ogólnie (i – jak twierdzi Pilich – znów mało precyzyjnie) wskazuje rolę rady przedszkola w placówce. Najważniejsze jej zadanie to uczestniczenie „w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych” placówki oraz:


  • współudział w uchwalaniu statutu przedszkola,
  • opiniowanie i wnioskowanie w sprawach planu finansowego, planu pracy przedszkola, projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz „innych spraw istotnych dla szkoły lub placówki”,
  • występowanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego dyrektora lub nauczyciela zatrudnionego w placówce (organ ten musi na taki wniosek zareagować),
  • samodzielne ocenianie sytuacji i stanu przedszkola,
  • występowanie z wnioskami w sprawie organizacji zajęć (m.in. do organu prowadzącego i dyrektora),