Opublikowano: wrzesień 2012
zaktualizowano: październik 2014
Przegląd obiektu, przygotowanie budynku żłobka do zimy
Opracowała: Anna Torbicka, pedagog w zakresie pracy opiekuńczej i socjalno-wychowawczej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 169 poz. 1650 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. Nr 75 poz. 690 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1409),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2010 r. Nr 109 poz. 719),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz.U. z 2003 r. Nr 120 poz. 1134).
Poruszone w artykule zagadnienia są wskazówką, na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas przygotowania budynku i jego otoczenia na zimę. Solidna kontrola pozwoli na rzetelne przygotowanie obiektu, a tym samym zapewni bezpieczne warunki korzystania z niego, zaoszczędzi także kosztów w przypadku ewentualnych awarii i wynikających z nich koniecznych napraw w okresie zimowym i pozimowym.
Odpowiedzialność dyrektora żłobka za bezpieczeństwo
Dyrektor jako pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 207 § 1 Kodeksu pracy). Artykuł 213 § 2 k.p. stanowi, że obiekt budowlany, w którym znajdują się pomieszczenia pracy, powinien spełniać wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z art. 214 § 2 k.p. obiekty budowlane i znajdujące się w nich pomieszczenia pracy, a także tereny i urządzenia z nimi związane pracodawca jest zobowiązany utrzymywać w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Ich utrzymanie wymaga okresowej kontroli.
Na co zwrócić uwagę, sprawdzając budynek przed zimą?
Wymagania zawarte w Rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy podpowiadają, co należy sprawdzić podczas kontroli wykonywanej na terenie żłobka, aby przygotować budynek do bezpiecznego użytkowania podczas okresu zimowego:
- Czy na terenie żłobka są oznakowane, zgodnie z Polskimi Normami (PN–N–01256–02:1992 Znaki bezpieczeństwa – Ewakuacja, PN–N–01256–5:1998 Znaki bezpieczeństwa – Zasady umieszczania znaków bezpieczeństwa na drogach ewakuacyjnych i drogach pożarowych, PN–ISO 7010:2006 Symbole graficzne – Barwy bezpieczeństwa i znaki bezpieczeństwa – Znaki bezpieczeństwa stosowane w miejscach pracy i w obszarach użyteczności publicznej) drogi komunikacyjne, drogi dla pieszych, dojazdy pożarowe. Czy są utrzymane w stanie niestwarzającym zagrożeń dla podopiecznych i pracowników (§ 4 ust. 1)?
- Czy drogi i przejścia posiadają urządzenia lub inne rozwiązania techniczne zapewniające odprowadzanie wód opadowych (§ 4 ust. 4)?
- Czy otwory i zagłębienia są zamknięte odpowiednimi pokrywami, a jeżeli jest to niemożliwe, czy są właściwie ogrodzone i oznakowane (§ 6 ust. 3)?
- Czy niebezpieczne miejsca na przejściach, zagrażające potknięciem się, upadkiem lub uderzeniem (np. stopnie), są pomalowane barwami bezpieczeństwa zgodnie z Polskimi Normami (§ 6 ust. 4)?
- Czy drogi, przejścia dla pieszych i dojazdy pożarowe są oznaczone w taki sposób, aby nie były zastawiane materiałami, środkami transportu, sprzętami ani innymi przedmiotami (§ 7 ust. 1)?
- Czy są zapewnione drogi ewakuacyjne ze wszystkich pomieszczeń obiektu, w których mogą przebywać podopieczni i pracownicy, umożliwiające szybkie wydostanie się osób na otwartą przestrzeń (§ 9 ust. 1)?
- Czy jest zapewniona dostateczna ilość wody zdatnej do picia oraz do celów higieniczno-sanitarnych, gospodarczych i przeciwpożarowych (§ 13 ust. 1–2)? Ilość wody do celów higieniczno-sanitarnych przypadająca dziennie na każdego pracownika jednocześnie zatrudnionego nie może być mniejsza niż 30 l. Niezależnie od tej ilości, musi być zapewniona woda niezbędna do utrzymania czystości pomieszczeń i terenu żłobka w ilości co najmniej 1,5 l na dobę na każdy metr kwadratowy powierzchni podłogi wymagającej zmywania.
- Czy pomieszczenia pracy, sale, w których odbywają się zajęcia, nie wymagają remontu bądź konserwacji w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny (§ 14)?


