Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 4 SIERPNIA 2017

 

Obowiązki dyrektora przedszkola niepublicznego przed rozpoczęciem roku szkolnego

 

Opracowały: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego, Elżbieta Bukowiecka-Górny dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r, poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm.),

 

 

Przygotowanie nowego roku szkolnego zawsze stanowi dla dyrektora przedszkola spore wyzwanie. Z jednej strony rutynowe, bo pewne czynności są stałe, z drugiej – niepowtarzalne, pojawiają się bowiem inne dzieci, inni rodzice (klienci przedszkola), a nieraz inne wymagania prawne. Jakie więc obowiązki musi spełnić dyrektor przedszkola niepublicznego, aby jego placówka dobrze rozpoczęła nowy rok?

 

Specyfika placówki niepublicznej

 

Dla dyrektora przedszkola niepublicznego dobry start ma szczególne znaczenie. Dlaczego? Ponieważ nie walczy on wyłącznie o sprostanie wymaganiom stawianym przez resort edukacji, organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz urząd danej gminy. Równolegle musi być zorientowany na marketingowy i ekonomiczny aspekt działalności. Kierując przedszkolem, nie może zlekceważyć swojego klienta – to on bowiem w ostatecznym rozrachunku decyduje, czy dana placówka utrzyma się na rynku, czy nie. Warto pamiętać, że wbrew stereotypowemu wyobrażeniu duża liczba małych dzieci „na rynku” nie gwarantuje sukcesu oferującemu opiekę nad maluchami przedszkolu.

 

W związku z powyższym początek nowego roku szkolnego to dla przedszkola niepublicznego jednocześnie moment rozpoczęcia realizacji obranej strategii rozwoju i… podboju rynku. Nie wolno oczywiście zgubić w tych działaniach zasadniczej idei działalności przedszkola, polegającej na zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa i kompleksowej opieki (o których mowa w przepisach prawa oświatowego). Okres letni – nawet jeżeli w przedszkolu funkcjonuje przerwa wakacyjna – jest czasem starannego przygotowania planu działań na najbliższe 10 miesięcy. W wielu punktach czynności te są zbieżne z zadaniami dyrektorów przedszkoli publicznych, ponieważ nowa Ustawa Prawo oświatowe oraz zapisy Ustawy o systemie oświaty nakładają na wszystkie przedszkola takie same obowiązki, również te związane z realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego.


Przedszkola niepubliczne cieszą się większą swobodą, jeśli chodzi o możliwość ustalania własnych procedur czy wzorów dokumentów. Nie oznacza to jednak, że ich dyrektor może dowolnie wykreślać ze swego grafiku wszystkie niewygodne, czaso- lub kosztochłonne obowiązki. Fakt, że część zapisów Prawa oświatowego dotyczy jedynie przedszkoli publicznych, nie powinien stanowić przyzwolenia na bylejakość czy powierzchowność planowanych działań, gdyż dyrektor przedszkola niepublicznego tak samo podlega nadzorowi pedagogicznemu. Warto więc przed rozpoczęciem roku szkolnego raz jeszcze dokładnie przeanalizować przepisy oświatowe i zastanowić się, co dotyczy obligatoryjnie przedszkola niepublicznego, a co warto zaadaptować na potrzeby własnej placówki, by podnieść jakość jej pracy.

 

Najprostszym przykładem jest zastosowanie przepisów Rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Z pozoru przedszkola niepubliczne mogą ten dokument całkowicie zignorować. Jednak czy rzeczywiście zasadna jest rezygnacja ze świadczenia takiej pomocy? Nie pozwolą na to regulacje zawarte w innych, ważniejszych aktach prawnych, na podstawie których powinno się organizować i planować pracę placówki.

 

Od roku szkolnego 2017/2018 pracę jednostek organizacyjnych systemu oświaty (w tym przedszkoli) regulują przepisy nowej Ustawy Prawo oświatowe, ustaw zmienianych, a także wydane na podstawie tych ustaw (art. 307 Ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe). Odtąd wszelkie czynności dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki, a także realizowane w przedszkolu zadania oświatowe należy podejmować w oparciu o te przepisy. Plan działań na nowy rok szkolny powinien uwzględniać zwłaszcza regulacje Ustawy Prawo oświatowe.

 

Zamknięcie przed otwarciem