Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2012


Letnia adaptacja do przedszkola


Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego


Dobrze zorganizowana adaptacja jest bez wątpienia odpowiedzią na potrzeby dziecka. Czy jest modą? Może i tak, ale jak najbardziej słuszną. Niech więc stanie się ona standardem w pracy wszystkich placówek – zarówno publicznych, jak i niepublicznych.


Kto kogo i do czego adaptuje?


Wbrew pozorom, nie dla wszystkich odpowiedź na to pytanie jest oczywista. Sposób interpretacji tego zagadnienia przez dyrektora placówki oraz wychowawców zdecyduje o modelu adaptacji. Przesądzi on również o tym, czy poświęcony na nią czas będzie czasem straconym, czy też spotkania adaptacyjne zakończą się rzeczywiście adaptacją przez duże „A”.


Dyrektor i wychowawcy powinni zatem przede wszystkim poszukać odpowiedzi na następujące pytania:


  • Czego wymaga od przyszłych przedszkolaków przestrzeń placówki (chodzi m.in. o odległość łazienki od sali, schody, organizację szatni)?
  • Czego wymaga od dzieci ramowy rozkład dnia (kwestie m.in. godzin pobytu i długości drzemki dla najmłodszych, liczby i rozkładu posiłków)?
  • Czego wymaga od przedszkolaków wybrany program przedszkolny i zwyczaje przyjęte w placówce (chodzi np. o sposób organizowania zajęć na świeżym powietrzu – grupa wychodzi na dwór każdego dnia, bez względu na warunki atmosferyczne, za wyjątkiem ekstremalnej pogody)?
  • Czego oczekuje się od opiekunów? Jakiego typu współpracy?
  • Jaka jest gotowość personelu placówki do wprowadzania zmian, jeśli okaże się, że potrzeby nowych podopiecznych są inne niż dotychczasowych wychowanków?


Te oraz wiele innych pytań pomogą w samookreśleniu się placówki – zdiagnozowaniu jej możliwości organizacyjnych. Warto przy tym pamiętać, iż nie jest tak, że każdego roku udzielimy tych samych odpowiedzi. Zmieniają się nauczyciele, ich wiedza i doświadczenie. Co więcej, już sama modyfikacja programu przedszkolnego może skutkować koniecznością innego podejścia do nowych przedszkolaków.


Cele adaptacji


Wskazane jest, by o tym, jak długo powinna trwać adaptacja najmłodszych dzieci (czy każdego nowego przedszkolaka w ogóle) i jaki powinien być jej przebieg, decydowały cele, które stawiają sobie dyrektor i wychowawcy. Przy ich ustalaniu należy uwzględnić interesy każdej ze stron biorących udział w procesie – a więc dzieci, rodziców i nauczycieli.


Najważniejsze cele w odniesieniu do dzieci, jakie powinny zostać osiągnięte dzięki dobrze zorganizowanej adaptacji, to:


  • zapoznanie podopiecznych ze zwyczajami przyjętymi w przedszkolu,
  • zapoznanie maluchów z przestrzenią przedszkola,
  • stopniowe przyzwyczajenie dzieci do nieobecności rodziców,
  • zapoznanie dzieci z osobami, które zaopiekują się nimi podczas nieobecności opiekunów i które będą mogły obdarzyć zaufaniem,
  • budowanie pozytywnych skojarzeń z przedszkolem,
  • wstępne zintegrowanie każdego dziecka z grupą.


Z kolei rodzice dzięki uczestnictwu w zajęciach adaptacyjnych powinni odnieść następujące korzyści:


  • poznanie zwyczajów przyjętych w przedszkolu, by móc podtrzymywać je w domu i rozmawiać o nich z pociechą,
  • poznanie pozostałych opiekunów,
  • poznanie osobiście personelu placówki: dyrektora, wychowawców, pozostałych pracowników mających kontakt z dziećmi (np. woźnej),
  • obserwacja swojego dziecka na tle grupy rówieśniczej – w ten sposób odkrywają oni nieznane im strony osobowości dziecka oraz dotąd nieujawnione umiejętności,
  • uzyskanie dostępu do fachowej pomocy w rozwiązywaniu trudności wychowawczych lub możliwość rozmowy z profesjonalistami na temat swojego dziecka,
  • przekonanie się, jak ważna jest nauka samoobsługi – ułatwia ona dziecku aklimatyzację w nowym miejscu,
  • zacieśnienie więzi z dzieckiem – wspieranie go w trudnym dla niego momencie.


Dla dyrektora i wychowawców organizacja takich zajęć to nie lada wyzwanie, stanowiące jednocześnie okazję, by wyciągnąć korzyści dla siebie. Przede wszystkim to pierwszy sprzyjający moment na rozmowę z rodzicami, pozwalającą poznać ich oczekiwania i obawy związane z oddaniem swojego dziecka pod opiekę nauczyciela przedszkolnego. Sprostanie ich potrzebom i wyjście naprzeciw ich lękom daje możliwość zyskania sympatii opiekunów i zdobycia ich zaufania, a więc zbudowania dobrego fundamentu dla wspólnej troski o rozwój przedszkolaków. Proces adaptacyjny pozwala ponadto na:


  • zebranie informacji o dziecku i jego rodzinie, stwarzając okazję do przyjrzenia się relacjom dziecka z rodzicami,
  • obserwację zachowań dziecka – jego interakcji z otoczeniem: z dorosłymi i rówieśnikami,
  • sprawdzenie poziomu rozwoju przyszłych podopiecznych – ile dzieci wykazuje umiejętności zgodne z oczekiwaną normą, które wybijają się ponad przeciętność, a które niepokoją swoimi trudnościami (nie mylić z diagnozą!),
  • ocenienie stopnia samodzielności dziecka,