Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Propozycja planu pracy dydaktyczno-wychowawczej na lipiec w grupie dzieci starszych (mieszanej 5 i 6-latki lub tylko sześciolatki)

Opracowanie: Alfreda Ludwiczyńska-Popera

Planowanie to świadome działanie nastawione na osiągnięcie określonego celu. Planowanie pracy nauczyciela przedszkola stanowi początek wszystkich działań pedagogicznych. W planowaniu pracy zaczynamy od założenia sobie celów ogólnych, następnie wybieramy tematy, a kończymy przemyśleniami, w jaki sposób osiągniemy cele.

Plan pracy, który proponuję, zawiera w sobie trzy główne cele oraz dwa tematy w jednostce czasowej, którą będzie miesiąc lipiec. Plan jest przeznaczony dla grupy dzieci starszych w tym samym wieku lub grupy mieszanej: 5 i 6-latków. Ponieważ nauczyciele pracują na podstawie różnych programów, proponuję, aby wielostronną aktywność dziecka zaplanować wokół VI sfer wychowania przedszkolnego wyodrębnionych z podstawy programowej. Poprawnie skonstruowany „miesięczny” plan pracy zbieżny jest z zadaniami rocznego planu rozwoju przedszkola i odnosi się do każdego obszaru podstawy programowej.          

I. Wychowanie społeczno-zdrowotne

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi,  zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.  Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

II. Wychowanie w bezpieczeństwie

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

III. Wychowanie artystyczne

7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

IV. Wychowanie przyrodniczo-ekologiczne

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

V. Wychowanie intelektualne

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych niezbędnych do poznawania i rozumienia siebie oraz swojego otoczenia.
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

VI. Wychowanie rodzinno-patriotyczne

 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

Cele główne planu:
      –pogłębianie zainteresowania pięknem ojczystej przyrody
      –poznajemy różne rodzaje środków lokomocji
      –poznajemy i doświadczamy różnych rodzajów wypoczynku

Tematy planu:

  1. „Lipiec pachnie lipą” – przyroda najbliższego otoczenia.
  2. Podróże dalekie i bliskie.

I. Sfera wychowania: wychowanie społeczno-zdrowotne


Obszary podstawy programowej:


Zadania:


 

1; 2; 5;


„Piknik pod lipą” (lub każdym innym okazałym drzewem znajdującym się w niedalekiej odległości od przedszkola):

  • spacer, wycieczka, podchody;


Zabawy orientacyjno-porządkowe, np.: „Myszki”, „Pszczółki”, „Zajączki”,             „Żabki i bociany”;


„Pogoda pod lipą”

  • ćwiczenia i zabawy ruchowe związane z określoną pogodą (wiatr, zawieja, lekki wietrzyk);


Pantomima „Kogo naśladuję?”

  • rozwijanie sprawności ruchowej podczas pokazywania;


II. Sfera wychowania: wychowanie w bezpieczeństwie


 

6; 13;


„Plecak na wycieczkę”

  • zdobywanie umiejętności pakowania prowiantu i innych niezbędnych rzeczy na spacer lub wycieczkę;


„Bezpiecznie do lipy”

  • ustalenie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze i właściwego zachowania w określonym miejscu;


Zabawa w ogrodzie przedszkolnym „Patrz, przeszkoda!”

  • doskonalenie refleksu i koncentracji;


„Ogromnie ciężki plecak”

  • porównywanie ciężaru plecaka po dodawaniu lub odejmowaniu różnych rzeczy – praktyczne zabawy manipulacyjne z używaniem pojęć matematycznych;


III. Sfera wychowania: wychowanie artystyczne


 

7; 8; 9;

 

 


„Lipa i jej mieszkańcy”

  • rysowanie, malowanie ilustracji lipy;
  • wycinanie z kolorowych czasopism i komponowanie ilustracji do tematu;
  • słuchanie utworu J. Kochanowskiego „Na lipę”;
  • słuchanie muzyki klasycznej: Vivaldiego „4 pory roku – Lato";


„Lipcowy deszczyk”

  • obrysowywanie kredą kałuż i szukanie odpowiedzi na pytanie: „Kto się ukrył w kałuży?”;


„Polska przyroda”

  • wykonanie prac dowolną techniką na zorganizowany konkurs, wystawę plastyczno-techniczną;


„Wakacyjna pogoda”

  • oglądanie ilustracji dotyczących różnych stanów i zjawisk pogody;
  • ilustrowanie letniej burzy przy użyciu instrumentów muzycznych;