Propozycja planu pracy dydaktyczno-wychowawczej na lipiec w grupie dzieci starszych (mieszanej 5 i 6-latki lub tylko sześciolatki)
Opracowanie: Alfreda Ludwiczyńska-Popera
Planowanie to świadome działanie nastawione na osiągnięcie określonego celu. Planowanie pracy nauczyciela przedszkola stanowi początek wszystkich działań pedagogicznych. W planowaniu pracy zaczynamy od założenia sobie celów ogólnych, następnie wybieramy tematy, a kończymy przemyśleniami, w jaki sposób osiągniemy cele.
Plan pracy, który proponuję, zawiera w sobie trzy główne cele oraz dwa tematy w jednostce czasowej, którą będzie miesiąc lipiec. Plan jest przeznaczony dla grupy dzieci starszych w tym samym wieku lub grupy mieszanej: 5 i 6-latków. Ponieważ nauczyciele pracują na podstawie różnych programów, proponuję, aby wielostronną aktywność dziecka zaplanować wokół VI sfer wychowania przedszkolnego wyodrębnionych z podstawy programowej. Poprawnie skonstruowany „miesięczny” plan pracy zbieżny jest z zadaniami rocznego planu rozwoju przedszkola i odnosi się do każdego obszaru podstawy programowej.
I. Wychowanie społeczno-zdrowotne
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
II. Wychowanie w bezpieczeństwie
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
III. Wychowanie artystyczne
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
IV. Wychowanie przyrodniczo-ekologiczne
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
V. Wychowanie intelektualne
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych niezbędnych do poznawania i rozumienia siebie oraz swojego otoczenia.
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
VI. Wychowanie rodzinno-patriotyczne
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Cele główne planu:
–pogłębianie zainteresowania pięknem ojczystej przyrody
–poznajemy różne rodzaje środków lokomocji
–poznajemy i doświadczamy różnych rodzajów wypoczynku
Tematy planu:
- „Lipiec pachnie lipą” – przyroda najbliższego otoczenia.
- Podróże dalekie i bliskie.
I. Sfera wychowania: wychowanie społeczno-zdrowotne |
|
Obszary podstawy programowej: |
Zadania: |
1; 2; 5; |
„Piknik pod lipą” (lub każdym innym okazałym drzewem znajdującym się w niedalekiej odległości od przedszkola):
|
Zabawy orientacyjno-porządkowe, np.: „Myszki”, „Pszczółki”, „Zajączki”, „Żabki i bociany”; |
|
„Pogoda pod lipą”
|
|
Pantomima „Kogo naśladuję?”
|
|
II. Sfera wychowania: wychowanie w bezpieczeństwie |
|
6; 13; |
„Plecak na wycieczkę”
|
„Bezpiecznie do lipy”
|
|
Zabawa w ogrodzie przedszkolnym „Patrz, przeszkoda!”
|
|
„Ogromnie ciężki plecak”
|
|
III. Sfera wychowania: wychowanie artystyczne |
|
7; 8; 9;
|
„Lipa i jej mieszkańcy”
|
„Lipcowy deszczyk”
|
|
„Polska przyroda”
|
|
„Wakacyjna pogoda”
|