Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

System wspierania dziecka potencjalnie uzdolnionego

System opracowała Rada Pedagogiczna Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie.

Praca z dzieckiem uzdolnionym muzycznie

  1. Sposoby diagnozowania:
    • Obserwacja - arkusz obserwacji
    • Ankieta dla rodziców
  2. Formy pracy z dzieckiem:
    • Udział dzieci w koncertach muzyki instrumentalnej, rockowej, ludowej i innej.
    • Gra na instrumentach muzycznych.
    • Odczytywanie nut.
    • Udział w zespole tanecznym, chórze, orkiestrze.
    • Udział w konkursach muzycznych.
    • Wzbogacanie wiedzy muzycznej.
    • Tworzenie improwizacji słowno-muzycznych.
    • Samodzielne wykonywanie prostych instrumentów perkusyjnych z różnorodnych materiałów.
    • Nagrywanie na taśmę magnetofonową własnych bajek ilustrowanych grą na instrumentach.
    • Prowadzenie śpiewanych dialogów podczas zabawy w teatr.

Praca z dzieckiem uzdolnionym plastycznie

  1. Sposoby diagnozowania:
    • Obserwacja - arkusz obserwacji
    • Ankieta dla rodziców
    • Analiza wytworów
  2. Formy pracy z dzieckiem:
    • Udział w zabawach twórczych i warsztatach plastycznych.
    • Wykonywanie przez dzieci prac z wykorzystaniem różnorodnych technik.
    • Udział w konkursach plastycznych i wystawach.
    • Odwiedzanie wystaw w środowisku lokalnym.
    • Udział w organizowaniu galerii plastycznej.
    • Podejmowanie swobodnych działań w kąciku plastycznym.
    • Przynależność dzieci do grupy plastycznej.

Praca z dzieckiem ze zdolnościami językowo-literackimi

  1. Sposoby diagnozowania:
    • Obserwacja - arkusz obserwacji
    • Ankieta dla rodziców
  2. Formy pracy z dzieckiem:
    • Stosowanie dłuższych wypowiedzi na podstawie literatury, własnych doświadczeń w kontaktach z przyrodą, sztuką, techniką (nagrywanie na kasetę magnetofonową).
    • "Wierszykarnia" - układanie swobodnych rymowanek, wierszyków, zagadek, bajek.
    • Przeprowadzanie wywiadów na określone tematy.
    • Tworzenie swobodnych, własnych improwizacji teatralnych.
    • "Chińska encyklopedia" - abstrahowanie, klasyfikowanie wybranych haseł według oczekiwanych kryteriów.
    • Wzbogacanie słownika biernego i czynnego dzieci w zakresie różnych tematyk.
    • Udział w wieczorze literackim.
    • Samodzielne czytanie.
    • Czytanie, opowiadanie bajek dla rówieśników.
    • Tworzenie przez dzieci inkantacji i neologizmów.
    • " Domowe kino" - twórcze opowiadania dzieci na podstawie cyklu obrazków.
    • Przygotowanie do udziału w konkursie recytatorskim.
    • Ćwiczenia w pokonywaniu trudności językowych przy bardziej skomplikowanych wypowiedziach, np. "stół z powyłamywanymi nogami".

Praca z dzieckiem uzdolnionym intelektualnie

  1. Sposoby diagnozowania:
    • Obserwacja - arkusz obserwacji
    • Rozmowa z dzieckiem
    • Ankieta dla rodziców
  2. Formy pracy z dzieckiem:
    • Rozwiązywanie zagadek, rebusów, układanie rozsypanek wyrazowych, obrazkowych związanych z zainteresowaniami dzieci.
    • Samodzielne układanie zagadek, krzyżówek, rebusów przez dzieci.
    • Wyrażanie sądów, opinii, swoich przemyśleń na temat przeczytanej książki lub obejrzanego filmu, obejrzanej reprodukcji malarskiej, wysłuchanego utworu muzycznego.