System wspierania dziecka potencjalnie uzdolnionego
System opracowała Rada Pedagogiczna Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie.
Praca z dzieckiem uzdolnionym muzycznie
- Sposoby diagnozowania:
- Obserwacja - arkusz obserwacji
- Ankieta dla rodziców
- Formy pracy z dzieckiem:
- Udział dzieci w koncertach muzyki instrumentalnej, rockowej, ludowej i innej.
- Gra na instrumentach muzycznych.
- Odczytywanie nut.
- Udział w zespole tanecznym, chórze, orkiestrze.
- Udział w konkursach muzycznych.
- Wzbogacanie wiedzy muzycznej.
- Tworzenie improwizacji słowno-muzycznych.
- Samodzielne wykonywanie prostych instrumentów perkusyjnych z różnorodnych materiałów.
- Nagrywanie na taśmę magnetofonową własnych bajek ilustrowanych grą na instrumentach.
- Prowadzenie śpiewanych dialogów podczas zabawy w teatr.
Praca z dzieckiem uzdolnionym plastycznie
- Sposoby diagnozowania:
- Obserwacja - arkusz obserwacji
- Ankieta dla rodziców
- Analiza wytworów
- Formy pracy z dzieckiem:
- Udział w zabawach twórczych i warsztatach plastycznych.
- Wykonywanie przez dzieci prac z wykorzystaniem różnorodnych technik.
- Udział w konkursach plastycznych i wystawach.
- Odwiedzanie wystaw w środowisku lokalnym.
- Udział w organizowaniu galerii plastycznej.
- Podejmowanie swobodnych działań w kąciku plastycznym.
- Przynależność dzieci do grupy plastycznej.
Praca z dzieckiem ze zdolnościami językowo-literackimi
- Sposoby diagnozowania:
- Obserwacja - arkusz obserwacji
- Ankieta dla rodziców
- Formy pracy z dzieckiem:
- Stosowanie dłuższych wypowiedzi na podstawie literatury, własnych doświadczeń w kontaktach z przyrodą, sztuką, techniką (nagrywanie na kasetę magnetofonową).
- "Wierszykarnia" - układanie swobodnych rymowanek, wierszyków, zagadek, bajek.
- Przeprowadzanie wywiadów na określone tematy.
- Tworzenie swobodnych, własnych improwizacji teatralnych.
- "Chińska encyklopedia" - abstrahowanie, klasyfikowanie wybranych haseł według oczekiwanych kryteriów.
- Wzbogacanie słownika biernego i czynnego dzieci w zakresie różnych tematyk.
- Udział w wieczorze literackim.
- Samodzielne czytanie.
- Czytanie, opowiadanie bajek dla rówieśników.
- Tworzenie przez dzieci inkantacji i neologizmów.
- " Domowe kino" - twórcze opowiadania dzieci na podstawie cyklu obrazków.
- Przygotowanie do udziału w konkursie recytatorskim.
- Ćwiczenia w pokonywaniu trudności językowych przy bardziej skomplikowanych wypowiedziach, np. "stół z powyłamywanymi nogami".
Praca z dzieckiem uzdolnionym intelektualnie
- Sposoby diagnozowania:
- Obserwacja - arkusz obserwacji
- Rozmowa z dzieckiem
- Ankieta dla rodziców
- Formy pracy z dzieckiem:
- Rozwiązywanie zagadek, rebusów, układanie rozsypanek wyrazowych, obrazkowych związanych z zainteresowaniami dzieci.
- Samodzielne układanie zagadek, krzyżówek, rebusów przez dzieci.
- Wyrażanie sądów, opinii, swoich przemyśleń na temat przeczytanej książki lub obejrzanego filmu, obejrzanej reprodukcji malarskiej, wysłuchanego utworu muzycznego.


