Wspieranie rozwoju dziecka 6-letniego o potencjalnych uzdolnieniach językowo-literackich - program pracy
Geneza programu:
Istotnymi czynnikami wpływającymi na rozwój uzdolnień dziecka są czynniki wrodzone i dziedziczne oraz wpływy środowiskowe. Do wpływów środowiskowych zalicza się między innymi:
- akceptację w domu rodzinnym,
- zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i uczenie bycia z ludźmi,
- korygowanie egoizmu, agresji, wsparcie psychiczne w chwilach niepowodzeń.
Ważne jest również wspomaganie rozwoju umysłowego i zainteresowań dziecka przez rodziców, poświęcanie czasu na rozmowy, wspólne zabawy, hobby, dostrzeganie prac i pomysłów dziecka, wyrażanie akceptacji bądź konstruktywnej krytyki, zachęcanie do twórczej pracy. Na rozwój zdolności wpływa również korzystna, stymulująca rozwój intelektu i zainteresowań atmosfera w przedszkolu.
W okresie przedszkolnym można zaobserwować wyraźne zróżnicowanie łatwości i szybkości opanowania przez dziecko poszczególnych działań. Istnieją różnice w zakresie konkretnych zdolności. Pojawiają się dzieci uzdolnione literacko, matematycznie, muzycznie, plastycznie, intelektualnie.
Rozwój zdolności zależy od osobowości, zainteresowań, zamiłowań i inicjatywy dziecka, jego aktywności i potrzeby działania w danej sferze. Niezmiernie istotny jest również upór i odpowiedni poziom potrzeb.
W niesprzyjających warunkach rozwój zdolności może ulegać częściowemu lub całkowitemu zahamowaniu. Mimo predyspozycji, niektóre zdolności nie ujawniają się i nie rozwijają, jeśli dziecko nie ma odpowiedniej pomocy, zachęt i ukierunkowania, możliwości ćwiczenia i sprawdzenia się w danej dziedzinie.
W im większym stopniu działanie pobudzające rozwój zdolności angażuje dziecko, jego energię, zapał, umysł, tym intensywniej rozwijają się jego zdolności.
Bardzo ważny jest stosunek najbliższego otoczenia do nabywania przez dziecko wiedzy i umiejętności w dziedzinach, w których wykazuje potencjalne zdolności. Celowe jest zatem tworzenie już w przedszkolu programów wspierających dzieci zdolne. W wyniku przeprowadzenia obserwacji diagnozującej i ankiety wśród rodziców wyłania się z grupy te dzieci, które powinny być wspierane w zakresie zdolności językowo-literackich, ponieważ poziomem swych możliwości wykraczają ponad przeciętność.
Cele programu:
Cel główny:
doskonalenie umiejętności językowo-literackich dzieci poprzez stosowanie aktywizujących metod i form pracy.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- stosuje dłuższe wypowiedzi na podstawie literatury, własnych doświadczeń, w kontaktach z przyrodą, sztuką, techniką,
- bierze udział w dyskusji, wymianie zdań i argumentowaniu swoich wypowiedzi,
- poprawnie wypowiada się pod względem gramatycznym,
- tworzy własne twórcze opowiadania z umiejętnością uzasadnienia wyboru przyjętego rozwiązania,
- układa rymy, rymowane wierszyki, tworzy metafory,
- prowadzi wywiad na określony temat,
- tworzy swobodne improwizacje teatralne,
- wzbogaca słownik bierny i czynny w zakresie różnych tematyk,
- czyta teksty o wyższym stopniu trudności,
- pokonuje trudności językowe przy bardziej skomplikowanych wypowiedziach,
- wyraża własne opinie i sądy, uzasadnia wybór przyjętego rozwiązania w trakcie "burzy mózgów" i rundek na różne tematy,
- wciela się w role w trakcie odgrywania scenek improwizowanych na różne tematy,
- wykazuje pomysłowość w trakcie opracowywania planu sytuacyjnego i projektu,
- zna utwory wybranych autorów literatury dla dzieci,
- mierzy się z trudnościami w trakcie udziału w konkursach na forum grupy, przedszkola.
Treści programu
Lp. |
Forma pracy |
Sytuacje edukacyjne |
Zamierzone efekty |
1.
|
opowiadanie |
Snucie dalszego ciągu opowiadania na podstawie historyjki obrazkowej "Jak zakończyła się przygoda dziewczynki?" |
Dziecko: |
Komponowanie opowiadania na podstawie fragmentu książki "Komu kundelka, komu?" |