Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: grudzień 2014

 

Żłobek i klub dziecięcy – podobieństwa i różnice – z uwzględnieniem wymagań wynikających z nowego Rozporządzenia w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy

 

Opracowała: Diana Kaczorek, prawnik, legislator, pracownik administracji publicznej

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2011 r. Nr 69 poz. 367) – uznane za uchylone,
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz.U. z 2014 r. poz. 925).

 

Żłobek i klub dziecięcy to dwie z czterech form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech (pozostałe to niania i dzienny opiekun), wprowadzonych Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Zasady ich funkcjonowania zostały uregulowane w tym samym rozdziale ww. Ustawy.

 

Poniżej, w ujęciu tabelarycznym, zestawiono wszystkie występujące między nimi podobieństwa (tabela 1) i różnice (tabela 2).

 

Ważne!

 

Podkreślenia wymaga, że 10 lipca 2014 r. zostało wydane Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. Zastąpiło ono Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klub w dziecięcych, z tym że przepisy Rozporządzenia z 2011 r. nadal mają zastosowanie do żłobków lub klubów dziecięcych utworzonych przed dniem wejścia w życie nowego Rozporządzenia, tj. przed 14 lipca 2014 r. Dotychczasowe przepisy stosuje się również do podmiotów, które, zamierzając prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, wystąpiły o opinię komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub opinię właściwego państwowego inspektora sanitarnego przed 14 lipca 2014 r.

 

W związku z powyższym w tabeli w części dotyczącej wymagań lokalowych osobno przedstawiono wymagania obowiązujące żłobki powstałe przed 14 lipca 2014 r., do których zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia z 2011 r., oraz wymagania obowiązujące żłobki powstałe po 14 lipca 2014 r., do których zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia z 2014 r.

 

Tabela 1 – Podobieństwa

 

Zasady tworzenia

 

Żłobki mogą tworzyć i prowadzić:

  • gminy,
  • osoby fizyczne,
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej

 

Kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić:

  • gminy,
  • osoby fizyczne,
  • osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej

 

Prowadzenie żłobka jest działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

 

Prowadzenie klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

 

Wpis żłobka do rejestru wymaga pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek.

Wniosek zawiera:

  • w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu,
  • numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy nadano te numery,
  • oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych,
  • w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie,
  • oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek,
  • w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL.

Wraz z wnioskiem podmiot przedstawia stosowne oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis.

Organ dokonujący wpisu ma prawo, w celu sprawdzenia zgodności danych zawartych we wniosku, żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek

 

Wpis klubu dziecięcego do rejestru wymaga pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić klub dziecięcy.

Wniosek zawiera:

  • w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu,
  • numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy nadano te numery,
  • oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych,
  • w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie,
  • oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony klub dziecięcy,
  • w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL.

Wraz z wnioskiem podmiot przedstawia stosowne oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis.

Organ dokonujący wpisu ma prawo, w celu sprawdzenia zgodności danych zawartych we wniosku, żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony klub dziecięcy

 

Wpis żłobka do rejestru potwierdza wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wydając zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru

 

Wpis klubu dziecięcego do rejestru potwierdza wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wydając zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru

 

Żłobek może być wykreślony z rejestru w następujących przypadkach:

  • złożenie wniosku o wykreślenie,
  • nieusunięcie w wyznaczonym terminie nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka,
  • przekazanie we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym

 

Klub dziecięcy może być wykreślony z rejestru w następujących przypadkach:

  • złożenie wniosku o wykreślenie,
  • nieusunięcie w wyznaczonym terminie nieprawidłowości w zakresie prowadzenia klubu dziecięcego,
  • przekazanie we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym

 

Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych dotyczących żłobka, wskazanych we wniosku lub dokumentach dołączanych do wniosku, w terminie 14 dni od zaistnienia zmian

 

Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych dotyczących klubu dziecięcego, wskazanych we wniosku lub dokumentach dołączanych do wniosku, w terminie 14 dni od zaistnienia zmian

 

Podmioty prowadzące żłobki mogą w celach organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady jego działania. Połączenie nie narusza odrębności żłobków w zakresie wpisu do rejestru

 

Podmioty prowadzące kluby dziecięce mogą w celach organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady jego działania. Połączenie nie narusza odrębności klubów dziecięcych w zakresie wpisu do rejestru

 

Podmioty prowadzące żłobki mogą zorganizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną żłobków, klubów dziecięcych lub ich zespołów