OPUBLIKOWANO: grudzień 2014
Żłobek i klub dziecięcy – podobieństwa i różnice – z uwzględnieniem wymagań wynikających z nowego Rozporządzenia w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy
Opracowała: Diana Kaczorek, prawnik, legislator, pracownik administracji publicznej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2011 r. Nr 69 poz. 367) – uznane za uchylone,
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz.U. z 2014 r. poz. 925).
Żłobek i klub dziecięcy to dwie z czterech form opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech (pozostałe to niania i dzienny opiekun), wprowadzonych Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Zasady ich funkcjonowania zostały uregulowane w tym samym rozdziale ww. Ustawy.
Poniżej, w ujęciu tabelarycznym, zestawiono wszystkie występujące między nimi podobieństwa (tabela 1) i różnice (tabela 2).
Ważne!
Podkreślenia wymaga, że 10 lipca 2014 r. zostało wydane Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. Zastąpiło ono Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klub w dziecięcych, z tym że przepisy Rozporządzenia z 2011 r. nadal mają zastosowanie do żłobków lub klubów dziecięcych utworzonych przed dniem wejścia w życie nowego Rozporządzenia, tj. przed 14 lipca 2014 r. Dotychczasowe przepisy stosuje się również do podmiotów, które, zamierzając prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, wystąpiły o opinię komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub opinię właściwego państwowego inspektora sanitarnego przed 14 lipca 2014 r.
W związku z powyższym w tabeli w części dotyczącej wymagań lokalowych osobno przedstawiono wymagania obowiązujące żłobki powstałe przed 14 lipca 2014 r., do których zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia z 2011 r., oraz wymagania obowiązujące żłobki powstałe po 14 lipca 2014 r., do których zastosowanie mają przepisy Rozporządzenia z 2014 r.
Tabela 1 – Podobieństwa
Zasady tworzenia
|
|
Żłobki mogą tworzyć i prowadzić:
|
Kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić:
|
Prowadzenie żłobka jest działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
|
Prowadzenie klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
|
Wpis żłobka do rejestru wymaga pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek. Wniosek zawiera:
Wraz z wnioskiem podmiot przedstawia stosowne oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis. Organ dokonujący wpisu ma prawo, w celu sprawdzenia zgodności danych zawartych we wniosku, żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek
|
Wpis klubu dziecięcego do rejestru wymaga pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić klub dziecięcy. Wniosek zawiera:
Wraz z wnioskiem podmiot przedstawia stosowne oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis. Organ dokonujący wpisu ma prawo, w celu sprawdzenia zgodności danych zawartych we wniosku, żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony klub dziecięcy
|
Wpis żłobka do rejestru potwierdza wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wydając zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru
|
Wpis klubu dziecięcego do rejestru potwierdza wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wydając zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru
|
Żłobek może być wykreślony z rejestru w następujących przypadkach:
|
Klub dziecięcy może być wykreślony z rejestru w następujących przypadkach:
|
Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych dotyczących żłobka, wskazanych we wniosku lub dokumentach dołączanych do wniosku, w terminie 14 dni od zaistnienia zmian
|
Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych dotyczących klubu dziecięcego, wskazanych we wniosku lub dokumentach dołączanych do wniosku, w terminie 14 dni od zaistnienia zmian
|
Podmioty prowadzące żłobki mogą w celach organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady jego działania. Połączenie nie narusza odrębności żłobków w zakresie wpisu do rejestru
|
Podmioty prowadzące kluby dziecięce mogą w celach organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady jego działania. Połączenie nie narusza odrębności klubów dziecięcych w zakresie wpisu do rejestru
|
Podmioty prowadzące żłobki mogą zorganizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną żłobków, klubów dziecięcych lub ich zespołów
|