Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY: MAJ 2012


Dotacje samorządowe dla przedszkoli niepublicznych – praktyczne wskazówki


Opracowała: Wioletta Kędziora, inspektor ds. ekonomiczno-finansowych Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Kołobrzeg, sprawuje nadzór finansowy nad placówkami oświatowymi


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2012 (Dz.U. z 2011 r. Nr 288 poz. 1693).


Zgodnie z obowiązującym obecnie prawem dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każde dziecko w wysokości nie niższej niż 75 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących, ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jedno dziecko (art. 90 ust. 2b Ustawy o systemie oświaty). Podobnie jest w przypadku niepublicznego punktu przedszkolnego lub zespołu wychowania przedszkolnego, z tym że dotacja w tych placówkach przysługuje na każde dziecko w wysokości nie niższej niż 40 proc. ustalonych wydatków bieżących (art. 90 ust. 2e).


Zakres dotacji


Dotacje są przyznawane z przeznaczeniem na dofinansowanie realizacji zadań przedszkola w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, i mogą być one wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących placówki. Oznacza to, że w ramach dotacji nie mogą być finansowane:


  • inwestycje – czyli wydatki związane z budową, rozbudową, przebudową, nadbudową, odbudową, adaptacją lub modernizacją nieruchomości (wydatki poniesione na ulepszenia środka trwałego, zwiększające jego wartość początkową),
  • zakupy inwestycyjne – czyli zakupy odnoszące się do środków trwałych niezaliczonych do pierwszego wyposażenia, których wartość początkowa jest wyższa od kwoty 3500 zł, a odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie są dokonywane jednorazowo lub gdy nie dokonuje się od nich odpisów amortyzacyjnych.


Ponadto, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, wydatkami inwestycyjnymi nie są:


  • książki i inne zbiory biblioteczne,
  • środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w szkołach i placówkach oświatowych,
  • odzież i umundurowanie,
  • meble i dywany,
  • inwentarz żywy,
  • pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100 proc. ich wartości w momencie oddania do używania.


Przykłady wydatków, które można lub których nie wolno rozliczać w ramach otrzymanej dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego


Przykład 1