Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MARZEC 2012

ZAKTUALIZOWANO: KWIECIEŃ 2014


Codzienna aktywność na świeżym powietrzu


Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. z 1997 r. Nr 12 poz. 67 ze zm.)


Edukacja przedszkolna od zawsze wiązała się ze spacerami i wycieczkami. Zmiana podstawy programowej w 2009 r. jedynie sformalizowała i uporządkowała realizację tego obowiązku. Od zawsze wokół przedszkolnych spacerów toczy się również dyskusja między dyrektorem, nauczycielami i rodzicami. Wszystkim chodzi o dobro dziecka – ma ono spędzać czas na świeżym powietrzu, doświadczać, włączać się w różne aktywności także poza salą przedszkolną, innymi słowy: szerzej poznawać świat. Jak więc zorganizować wyjścia przedszkolaków, by i wilk był syty, i owca cała? Z tym problemem szczególnie borykają się kierujący placówką niepubliczną, w której rodzic nierzadko wychodzi z założenia: „płacę – wymagam” i stara się samodzielnie decydować, kiedy jego pociecha wyjdzie pobawić się na świeżym powietrzu.


W niniejszym artykule skupimy się na codziennych zabawach na świeżym powietrzu – zarówno w ogrodzie przedszkolnym, jak i poza nim – w sytuacji, gdy placówka nie dysponuje własnym ogrodem albo też nauczyciele chcą dzieciom uatrakcyjnić czas spędzany na powietrzu i korzystają z pobliskiego parku, lasu itd.


Punkt wyjścia do wyjścia


Obecnie najważniejszym punktem odniesienia w planowaniu wyjść, spacerów i aktywności na świeżym powietrzu jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego (załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) i zawarte w niej Zalecane warunki i sposób realizacji, które jasno określają sposób organizacji dnia w przedszkolu:


„W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:


  1. co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
  2. co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
  3. najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
  4. pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne)”.


Drugim bardzo istotnym aktem prawnym jest Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Zawiera ono wskazówki dotyczące organizacji wszelkich wyjść z wychowankami. Część przepisów odnosi się również do codziennych spacerów. Warto w tym miejscu przywołać najważniejsze paragrafy:


„§ 31. 1. Stopień trudności i intensywności ćwiczeń dostosowuje się do aktualnej sprawności fizycznej i wydolności ćwiczących.

2. Uczestnika zajęć uskarżającego się na dolegliwości zdrowotne zwalnia się w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń, informując o tym jego rodziców (opiekunów).

3. Ćwiczenia są prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.

4. Bramki i kosze do gry oraz inne urządzenia, których przemieszczenie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących, są mocowane na stałe.

5. Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego jest sprawdzany przed każdymi zajęciami.

6. W salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw umieszcza się tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.

7. Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego wykonywania ćwiczeń oraz uczestniczenia w grach i zabawach.