OPUBLIKOWANO: LUTY 2012
ZAKTUALIZOWANO: WRZESIEŃ 2014
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły – jak krok po kroku zostać dyrektorem?
Opracowała: Małgorzata Celuch
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 60 poz. 373 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
- Ustawa z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1388),
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164 poz. 1365 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1182).
Zgodnie z art. 36a Ustawy o systemie oświaty dyrektora placówki oświatowej powołuje organ prowadzący placówkę, zaś kandydata na to stanowisko wyłania się w drodze konkursu. Dyrektor może sprawować tę funkcję przez pięć kolejnych lat szkolnych, a po ich upływie istnieje możliwość przedłużenia tego okresu. W tym celu organ prowadzący zobowiązany jest do zasięgnięcia opinii rady szkoły/placówki oraz rady pedagogicznej, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty (art. 36a ust. 14 Ustawy).
Zgodnie z § 1 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej konkurs na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki ogłasza organ prowadzący placówkę. Informuje on nie tylko o tym, jakiej jednostki oświatowej on dotyczy, ale także o terminie i wymaganiach, jakie kandydat na dyrektora powinien spełniać, oraz określa, jakie dokumenty, gdzie i w jakim terminie zobowiązany jest złożyć.
KROK 1
Złożenie wymaganej dokumentacji
Już w ogłoszeniu o konkursie zawarte są wymagania, jakie musi spełniać kandydat na stanowisko dyrektora. Umieszcza się w nim też informacje o terminach związanych z uczestnictwem w konkursie oraz wymaganych dokumentach. Kandydat musi przedstawić:
- uzasadnienie przystąpienia do konkursu,
- koncepcję funkcjonowania i rozwoju szkoły,
- kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu (poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem) potwierdzającego tożsamość oraz obywatelstwo,
- życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej, zawierający w szczególności informacje o:
- stażu pracy pedagogicznej – w przypadku nauczyciela,
- stażu pracy dydaktycznej – w przypadku nauczyciela akademickiego,
- stażu pracy, w tym stażu pracy na stanowisku kierowniczym – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem;
- oryginał lub poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy,
- oryginał lub poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia, w tym:
- dyplomu ukończenia studiów wyższych,
- świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z zakresu zarządzania,
- świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą;
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,
- oświadczenie, że przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne,
- oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
- oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- oświadczenie o dopełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 3a Ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów – w przypadku kandydata na dyrektora publicznej szkoły,
- oryginał lub poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego – w przypadku nauczyciela,
- oryginał lub poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
- oświadczenie, że kandydat nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 Karty nauczyciela lub w art. 140 ust. 1 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
- oświadczenie, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych – w przypadku osoby niebędącej nauczycielem,
- oświadczenie, że kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (w celach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora).
Uwaga!
Wyznaczony termin składania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia informacji o ogłoszeniu konkursu.
KROK 2
Dostarczenie wymaganych przez organ prowadzący oryginałów dokumentów
Zgodnie z § 1 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej na żądanie organu prowadzącego placówkę kandydat na dyrektora jest zobowiązany przedstawić oryginały następujących dokumentów:


