Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LUTY 2012

ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2013


Budżet zadaniowy w jednostkach oświatowych


Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 maja 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2008 (Dz.U. z 2007 r. Nr 94 poz. 628) – nieobowiązujące
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 maja 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2009 (Dz.U. z 2008 r. Nr 87 poz. 537) – nieobowiązujące,
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 38 poz. 207 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).


Zgodnie z Ustawą o finansach publicznych jednostki samorządu terytorialnego przyjmują budżet sporządzany według klasyfikacji budżetowej, w której wyróżnia się działy, rozdziały i paragrafy, zgodnie z art. 235 i 236 Ustawy o finansach publicznych. Właśnie w oparciu o tak sporządzane budżety jednostek samorządu terytorialnego, czyli organów prowadzących, sporządzane są plany finansowe jednostek organizacyjnych samorządu, czyli placówek oświatowych. Metoda tworzenia budżetu określona w Ustawie o finansach ma jednak pewne wady. Przede wszystkim nie dostarcza wystarczająco przejrzystych informacji na temat kondycji finansowej jednostki, czy też powoduje trudności w ocenie celowości i efektywności wydatkowania publicznych funduszy. Remedium na te niedogodności ma stanowić właśnie budżet zadaniowy, którego podstawowym zadaniem jest poprawa efektywności wydatkowania środków publicznych.


Wprowadzenie budżetu zadaniowego


Budżet zadaniowy pojawił się po raz pierwszy w systemie aktów prawa powszechnie obowiązującego wraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 maja 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2008. W kolejnym Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 maja 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2009