OPUBLIKOWANO: MARZEC 2012
ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2013
Zamówienia publiczne w placówkach oświatowych
Opracowała: Wioletta Kędziora, inspektor ds. ekonomiczno-finansowych w Referacie Oświaty Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Kołobrzeg, sprawuje nadzór finansowy nad placówkami oświatowymi
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 907).
Zasady i tryb udzielania zamówień publicznych zostały uregulowane w Ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Ma ona zastosowanie do udzielania zamówień publicznych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym m.in. publiczne placówki oświatowe (art. 3 ust. 1 pkt 1). Jednostki samorządu terytorialnego jako organy prowadzące placówki publiczne mają obowiązek stosowania tych przepisów w podległych placówkach.
W przedszkolu publicznym wykonywane są nie tylko zadania związane z edukacją, świadczeniem usług dydaktycznych, wychowawczych czy też opiekuńczych. Dyrektor placówki oświatowej wykonuje też wiele innych zadań, które musi realizować, aby zachować odpowiednią jakość świadczonych usług. Do zadań tych należą m.in.:
- utrzymanie budynku (np. wydatki inwestycyjne, remonty, prace konserwacyjne, wydatki na zakup energii elektrycznej i cieplnej lub zakup opału),
- zakup środków czystości,
- zakup materiałów biurowych i piśmienniczych (np. papier do ksero, tonery do drukarek),
- zakup pomocy naukowych i dydaktycznych,
- zakup książek,
- zakup wyposażenia,
- zakup usług (np. pocztowych, kominiarskich, deratyzacyjnych),
- obsługa bankowa placówki.
Kto w imieniu przedszkoli publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego udziela zamówień publicznych?
Stosowanie przepisów Ustawy uzależnione jest w znacznej mierze od kwot na wydatki, jakie ma do dyspozycji dyrektor, ujętych w planie finansowym placówki oświatowej. Natomiast organ prowadzący ustala zasady, jakie mają stosować dyrektorzy przy dokonywaniu zamówienia. Najczęściej dyrektorzy publicznych placówek oświatowych dokonują zamówień do kwoty 14 000 euro. Kwota ta wyznacza próg, od którego Ustawę należy stosować.
Podmiotami udzielającymi zamówień publicznych na rzecz prowadzonych przez siebie placówek publicznych są:
- organy prowadzące przedszkola publiczne będące jednostkami samorządu terytorialnego
Dlatego też w wielu jednostkach samorządu terytorialnego funkcjonują wyspecjalizowane komórki (biura, wydziały), które zajmują się wyłanianiem wykonawców robót, usług lub dostawców towarów zgodnie z zapisami Ustawy Prawo zamówień publicznych. W głównej mierze dotyczy to zamówień o wysokiej wartości (np. dotyczących zadań inwestycyjnych – budowy nowych boisk, placów zabaw, rozbudowy placówki, termomodernizacji budynków). W tym przypadku ogłoszenie przetargu jest niezbędne.
Dyrektor placówki najczęściej nie uczestniczy wtedy w czynnościach związanych z udzieleniem zamówienia publicznego. Oczywiście, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 2 i 3 Ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, jako zamawiający, może powierzyć przygotowanie i przeprowadzenie takiego postępowania własnej jednostce. Niezbędnym w tym przypadku jest udzielenie dyrektorowi stosownego upoważnienia, zgodnie z którym będzie on działał w imieniu organu prowadzącego przedszkole.


