OPUBLIKOWANO: MARZEC 2012
ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2013
Dochody gromadzone na wydzielonym rachunku
Opracowała: Wioletta Kędziora, inspektor ds. ekonomiczno-finansowych Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Kołobrzeg, sprawuje nadzór finansowy nad placówkami oświatowymi
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 20 poz. 103),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 38 poz. 207 ze zm.).
Jednostki budżetowe, co do zasady, pokrywają wydatki w ramach środków otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego i jednocześnie zobowiązane są do odprowadzenia w całości pozyskanych dochodów do budżetu. Wyjątkiem od tej zasady są środki gromadzone na wydzielonych rachunkach (dotychczasowe rachunki dochodów własnych), jednak mogą one funkcjonować wyłącznie w ściśle określonym przedmiotowo i podmiotowo zakresie.
Znowelizowana 27 sierpnia 2009 r. Ustawa o finansach publicznych spowodowała, że zlikwidowano dotychczas prowadzone rachunki dochodów własnych państwowych i samorządowych jednostek budżetowych (i innych form gospodarki pozabudżetowej tych jednostek). Ustawodawca w art. 223 Ustawy jako odstępstwo tej likwidacji zezwolił na powstanie instytucji dochodów gromadzonych na wydzielonych rachunkach.
Ta forma gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest mniej rygorystyczna pod względem obostrzeń, jakie obowiązują w ramach podstawowej działalności placówki. Środki pozyskiwane z działalności ubocznej mogą być wykorzystywane na pokrycie bieżących wydatków.
Podstawa funkcjonowania wydzielonego rachunku
Podstawą funkcjonowania wydzielonego rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych, w tym także przedszkoli samorządowych, jest uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (art. 223 ust. 1 Ustawy).
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego w uchwale określa:
- jednostki budżetowe, które gromadzą dochody,
- źródła, z których mogą być gromadzone dochody na rachunku,
- przeznaczenie dochodów,
- sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków nimi finansowanych, dokonywania zmian w tym planie oraz ich zatwierdzania.
Plan dochodów rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych oraz wydatków nimi finansowanych stanowi załącznik do uchwały budżetowej (art. 214 pkt 2 Ustawy).
Podmioty uprawnione do gromadzenia dochodów na wydzielonym rachunku
Ustawa o finansach publicznych w art. 223 wskazała także podmioty, które takie rachunki dochodów mogą prowadzić. Są nimi samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w Ustawie o systemie oświaty, czyli:
- przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego,
- szkoły:
- podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
- artystyczne;
- placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,


