OPUBLIKOWANO: MARZEC 2012
ZAKTUALIZOWANO: SIERPIEŃ 2013
Specjalne potrzeby edukacyjne wśród przedszkolaków
Opracowała: Anna Stróżyk, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel- wychowanie przedszkolne, terapeuta pedagogiczny, trener grupy edukacyjnej
Podstawa prawna oraz źródła:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 maja 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1490 ze zm.).
Proces uczenia się każdego dziecka przebiega inaczej. Niektóre pociechy, mając kłopoty z odpowiednim nabyciem umiejętności i rozwojem poznawczym, potrzebują stymulacji, która pozwoli im na zdobycie potrzebnych zasobów wiedzy. Wachlarz oczekiwań w zakresie specjalnych potrzeb zawiera szeroką gamę indywidualnych sytuacji rozwojowych, w których trudno o znalezienie dwóch identycznych przypadków. Specjalne potrzeby edukacyjne wynikają w szczególności z:
- niepełnosprawności,
- niedostosowania społecznego,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- szczególnych uzdolnień,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- zaburzeń komunikacji językowej,
- choroby przewlekłej,
- doświadczeń traumatycznych,
- niepowodzeń edukacyjnych,
- zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.


