Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MARZEC 2012

ZAKTUALIZOWANO: SIERPIEŃ 2013


Specjalne potrzeby edukacyjne wśród przedszkolaków


Opracowała: Anna Stróżyk, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel- wychowanie przedszkolne, terapeuta pedagogiczny, trener grupy edukacyjnej


Podstawa prawna oraz źródła:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 maja 2013 r. w  sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1490 ze zm.).


Proces uczenia się każdego dziecka przebiega inaczej. Niektóre pociechy, mając kłopoty z odpowiednim nabyciem umiejętności i rozwojem poznawczym, potrzebują stymulacji, która pozwoli im na zdobycie potrzebnych zasobów wiedzy. Wachlarz oczekiwań w zakresie specjalnych potrzeb zawiera szeroką gamę indywidualnych sytuacji rozwojowych, w których trudno o znalezienie dwóch identycznych przypadków. Specjalne potrzeby edukacyjne wynikają w szczególności z:


  • niepełnosprawności,
  • niedostosowania społecznego,
  • zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
  • szczególnych uzdolnień,
  • specyficznych trudności w uczeniu się,
  • zaburzeń komunikacji językowej,
  • choroby przewlekłej,
  • doświadczeń traumatycznych,
  • niepowodzeń edukacyjnych,
  • zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
  • trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.