OPUBLIKOWANO: 25 MAJA 2018
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju placówki oświatowej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1587).
Decydując się na przystąpienie do konkursu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki, należy przygotować wszystkie wymagane dokumenty. Wśród nich można wymienić dwa, których stworzenie z pewnością zajmie każdemu kandydatowi wiele czasu i energii. Są to: uzasadnienie przystąpienia do konkursu oraz koncepcja funkcjonowania i rozwoju placówki. Wymóg dostarczenia tych dokumentów przed rozpoczęciem konkursu wymieniony jest w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (§ 1 ust. 2 pkt 4a).
Czym jest koncepcja funkcjonowania i rozwoju placówki?
Koncepcja jest ogólnym planem działania, określającym kierunki rozwoju, priorytety i podstawowe cele, jakie zostaną postawione i będą realizowane w ciągu kilku najbliższych lat. Można powiedzieć, że koncepcja pracy placówki to strategia działań na wyznaczony okres. Celem jej tworzenia jest m.in. znalezienie odpowiedzi na pytania:
- Jaką pozycję zajmuje obecnie szkoła i jakie są możliwości poprawy tej pozycji?
- Jakie są możliwości rozwoju szkoły na różnych płaszczyznach jej funkcjonowania?
- Co utrudnia poprawę obecnej pozycji szkoły?
- Podjęcie jakich czynności i działań może wpłynąć na poprawę sytuacji szkoły?
Najkrócej plan koncepcji można ująć w trzech krokach:
- Gdzie jesteśmy? (opis obecnej sytuacji placówki)
- Dokąd zmierzamy? (jakie są plany, cele)
- Jakimi środkami, sposobami zamierzamy osiągnąć cel?
Znaczenie koncepcji
Duże znaczenie koncepcji funkcjonowania i rozwoju placówki dla kandydata na dyrektora już na etapie trwania konkursu podkreśla § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie regulaminu konkursu na dyrektora, zgodnie z którym komisja konkursowa, po rozmowie z każdym z kandydatów dopuszczonych do postępowania konkursowego, dokonuje ich merytorycznej oceny. Podlega jej w szczególności