Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: STYCZEŃ 2012

ZAKTUALIZOWANO: LIPIEC 2013


Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania zespołów szkolno-przedszkolnych


Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty


Postawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  • Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15 poz. 84).


Zespoły szkolno-przedszkolne są jednostkami, których prowadzenie ma zmniejszyć koszty funkcjonowania w porównaniu do jednostek prowadzonych oddzielnie. Ponadto organizacyjne połączenie szkoły i przedszkola pozwala na sprawniejsze zarządzanie taką jednostką, bowiem pozwala na elastyczniejsze dysponowanie zatrudnionym w zespole personelem.


Opracowanie to ma za zadanie wskazać główne regulacje odnoszące się do wszystkich jednostek oświatowych połączonych w zespół z podkreśleniem różnic, czyli elementów, które można odnieść wyłącznie do konkretnej jednostki w zespole.


Statut zespołu szkolno-przedszkolnego


Zgodnie z art. 62 ust. 1 uso., organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Organ prowadzący, zakładając zespół szkolno-przedszkolny, podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut. Kompetencje organu prowadzącego w rozumieniu tego przepisu wykonuje rada gminy (zgodnie z art. 5c pkt 1 Ustawy o systemie oświaty) i to ona nadaje placówce pierwszy statut w drodze uchwały.


Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 62 ust. 1 zd. 2 uso., utworzenie zespołu nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek wchodzących w jego skład. Przepis ten zezwala jednak na odmienne uregulowanie tej kwestii w statucie zespołu, stąd dopuszczalnym jest utworzenie rady pedagogicznej czy rady rodziców działającej w ramach zespołu, a nie poszczególnych szkół czy placówek wchodzących w jego skład. Innymi słowy, statut może przewidywać utworzenie dla całego zespołu jednej rady pedagogicznej, podejmującej w ramach swoich kompetencji uchwały dotyczące zarówno szkoły, jak i przedszkola funkcjonujących w zespole.


Elementy statutu zespołu szkolno-przedszkolnego


Ustawa o systemie oświaty nie wskazuje wprost elementów, jakie powinny się w statucie takim znajdować, w związku z czym należy się tu posiłkować postanowieniami art. 60 uso., wskazującego elementy, jakie w szczególności powinien zawierać statut szkoły lub placówki publicznej. Posiłkując się więc tym przepisem, można dojść do wniosku, że statut zespołu szkolno-przedszkolnego powinien określać:


  • nazwę i typ zespołu oraz jego cele i zadania,
  • organ prowadzący zespół,
  • organy zespołu oraz ich kompetencje,
  • organizację zespołu,
  • zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników,
  • zasady rekrutacji uczniów/wychowanków.