Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LUTY 2012

ZAKTUALIZOWANO: PAŹDZIERNIK 2013


Zasady wynajmowania pomieszczeń przedszkola samorządowego


Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 102 poz. 651 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).


W dobie oszczędności czynionych przez gminy możliwość pozyskiwania dodatkowych środków finansowych poza środkami przekazywanymi z budżetów organu prowadzącego jest nieocenioną pomocą. Jednym ze sposobów pozyskiwania dodatkowych środków finansowych jest wynajmowanie pomieszczeń budynku, w którym funkcjonuje przedszkole, lecz metoda ta podlega ścisłym ograniczeniom wynikającym z formy organizacyjno-prawnej, w jakiej funkcjonuje przedszkole. Powodują one, że dyrektor przedszkola ma prawo wynajmowania jego pomieszczeń tylko w ściśle określonych przypadkach, a dodatkowo nie ma prawa samodzielnego zadecydowania o przeznaczeniu tak pozyskanych środków.


Wynajmowanie pomieszczeń


Dyrektor przedszkola nie może samodzielnie wynająć pomieszczenia budynku przedszkola, jeżeli jest on wyłączną własnością gminy prowadzącej dane przedszkole. W takim bowiem wypadku przedszkole nie posiada żadnego władztwa w stosunku do budynku, w którym funkcjonuje, korzystając wyłącznie z jego pomieszczeń. Ich ewentualne wynajmowanie podmiotom zewnętrznym należy w takim wypadku do wyłącznej właściwości organu wykonawczego gminy, czyli wójta (burmistrza, prezydenta miasta).


Samodzielne wynajmowanie przedszkolnych pomieszczeń przez dyrektora, a więc w sytuacji, gdy dyrektor nie posiada odrębnego upoważnienia od wójta do dokonania takich czynności, jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy budynek został przekazany przedszkolu jako gminnej jednostce organizacyjnej w trwały zarząd. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną – w tym wypadku przedszkole – w ramach której jednostka ta ma prawo, zgodnie z art. 43 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, do:


  • korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania,
  • zabudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy lub remontu obiektu budowlanego na nieruchomości, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego,