OPUBLIKOWANO: STYCZEŃ 2012
ZAKTUALIZOWANO: WRZESIEŃ 2014
Ramowy rozkład dnia w żłobku
Opracowała: Diana Kaczorek, prawnik, legislator, pracownik administracji publicznej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).
Przepisy prawa nie określają – tak, jak ma to miejsce w przypadku przedszkoli – w jaki sposób żłobek ma prowadzić wychowywanie i edukację dzieci, w tym jak ma wyglądać rozkład dnia w żłobku oraz jaki podmiot jest uprawniony do jego określenia.
Swoistą instrukcją w przedszkolu jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, określona Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.). Zawarte w niej zalecenia stanowią następnie podstawę opracowania przez nauczycieli przedszkola programów wychowania przedszkolnego. Te z kolei są punktem wyjścia do planowania rozkładu każdego dnia w placówce.
W przypadku przedszkoli to z przepisów prawa wynika, jak długo trwa jedna godzina zajęć oraz jak długo mogą trwać zajęcia dodatkowe. Analizując przepisy Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr. 256 poz. 2572 ze zm.) i wydanych na jej podstawie rozporządzeń, wyraźnie można zaobserwować, że prawodawca zadbał o szczegółowe wskazanie, w jaki sposób w przedszkolu ma przebiegać proces wychowawczy, w tym jak przedszkole ma być zorganizowane, aby ten proces mógł przebiegać prawidłowo. W przepisach tych sformułowany jest obowiązek określenia w przedszkolu ramowego rozkładu dnia, na podstawie którego ustalany jest dla każdego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
W przypadku żłobków ustawodawca zakreślił tylko ogólne ramy działalności tych placówek, pozostawiając znaczną swobodę podmiotowi prowadzącemu. Nie oznacza to jednak, że podmiot prowadzący żłobek nie może, a nawet więcej – nie powinien, określić ramowego rozkładu dnia.
Podstawa tworzenia ramowego rozkładu dnia w żłobku
O żłobku wiadomo tyle, że w szczególności ma on zapewnić dziecku opiekę w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych, zagwarantować mu właściwą opiekę pielęgnacyjną oraz edukacyjną, prowadzić zajęcia zabawowe z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka oraz prowadzić zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, właściwe do wieku dziecka, uwzględniające jego rozwój psychomotoryczny (art. 10 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3). Z powołanego w zdaniu poprzednim przepisu jasno wynika, że żłobek musi prowadzić zajęcia:


