Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY: GRUDZIEŃ 2011


Przenoszenie przedszkolaka do innej grupy w trakcie roku szkolnego


Opracowała: Małgorzata Celuch


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624).


Kryteria podziału na grupy przedszkolne


Zgodnie z § 5 ust. 1 załącznika nr 1 Ramowego statutu przedszkola stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, do oddziału przedszkolnego rekrutuje się dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.


Najczęściej stosowanym kryterium podziału dzieci na grupy jest ich wiek. Większość przedszkoli tworzy grupy w czterech kategoriach wiekowych: trzylatków, czterolatków, pięciolatków i sześciolatków. Zdarza się również, że dyrektorzy tworzą grupy złożone z dzieci w zbliżonym wieku: grupy dzieci w wieku: 3–4 lata, 4–5 lat, 5–6 lat, uzależniając przydział dzieci od decyzji rodziców dotyczącej realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego oraz stopnia rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego dzieci. W niektórych przedszkolach stosowany jest też podział na grupy uwzględniający potrzeby dzieci, ich uzdolnienia i zainteresowania, co daje nauczycielom większą możliwość skupienia się na sferach najbliższych dzieciom oraz doboru zajęć dodatkowych.


Inaczej wygląda sytuacja w przedszkolach specjalnych, w których dyrektorzy zobowiązani są przy podziale dzieci na grupy uwzględniać stopień i rodzaj ich niepełnosprawności.


Istnieje również idea tworzenia oddziałów o tzw. strukturze rodzinkowej, grupujących dzieci w różnym wieku. Niektórzy dyrektorzy przedszkoli wybierają tę metodę z powodów pedagogicznych, gdyż różny wiek dzieci działa stymulująco na ich indywidualny rozwój. Zwolennicy tej metody twierdzą, że dzieci w różnym wieku, bawiąc i ucząc się razem, mogą sobie nawzajem wiele zaoferować. Młodsze dzieci rozwijają się szybciej, obserwując i naśladując starszych kolegów, a starsze dzieci uczą się troski o młodszych i odpowiedzialności, wrażliwości potrzeby na innych: młodszych i słabszych. Metoda ta stosowana jest również z powodów demograficznych. W niewielkich przedszkolach, gdzie ilość dzieci jest zbyt mała do utworzenia czterech grup wiekowych – łączy się dzieci w jedną lub dwie grupy, najczęściej z podziałem na dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne oraz pozostałe.


Zmiana grupy przedszkolnej