Program rewalidacji indywidualnej usprawniającej zaburzoną percepcję słuchową dziecka sześcioletniego
mgr Irena Heinrich
Charakterystyka dziecka
Oliwia ma 6 lat. Jest pogodna, ufna, szybko nawiązuje kontakty z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi. Na podstawie systematycznie prowadzonych obserwacji stwierdzono u Oliwii zaburzenia percepcji słuchowej. Aby usprawnić zaburzony rodzaj percepcji, opracowano:
Indywidualny program usprawniający percepcję słuchową dziecka sześcioletniego
Zasady prowadzenia zajęć:
- Pełna indywidualizacja pracy z dzieckiem.
- Dostosowanie zadań do możliwości dziecka oraz zapewnienie mu warunków do poprawnego wykonywania ćwiczeń.
- Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
- Zapewnienie dziecku warunków do utrwalenia prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków w czytaniu.
- Dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do wydolności dziecka.
- Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez zastosowanie różnorodnych i urozmaiconych zadań i ćwiczeń.
Ćwiczenia wprowadzające (terapeutyczne)
- Wprowadzenie - Obejrzenie filmu na DVD (słuchanie bajki lub opowiadania nauczycielki pt.: "Przygody i wędrówki Misia Uszatka", które doskonale wyciszają i uspakajają skumulowane emocje dziecka).
- Miś Podróżnik - zabawa dydaktyczna - wymyślanie kolejnych przygód i zdarzeń Misia Uszatka, którego wcześniej Oliwia zrobiła na zajęciach z materiałów tekstylnych.
- Ćwiczenia manipulacyjne:
- układanie obrazków w pary
- układanie puzzli
- układanie pusów
Ćwiczenia korekcyjne
- Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik.
- poznawanie nowych pojęć, np. określanie ogólnej nazwy grupy przedmiotów, rozszerzanie zasobu słownika czynnego dziecka, np. warzywa: marchew, seler, pietruszka, burak; owoce: jabłko, gruszka, śliwka; pieczywo: chleb, bułka, bagietka itp. Wykorzystanie nowych słów podczas zabaw tematycznych, np. w sklep warzywny, w piekarnię, w sklep z nabiałem.
- uzupełnianie brakujących części obrazka, uzasadnienie wyboru (dostrzeganie związku między częścią a całością)
- rozpoznawanie i nazywanie związków przedmiot - czynność, na przykład: umywalka - mycie, pralka - pranie, żelazko - prasowanie, igła - szycie itp.
- umiejętność wyłaniania sytuacji i rzeczy fikcyjnych-nieprawdziwych (kształcenie myślenia abstrakcyjnego i krytycznego) na przykładzie wiersza Juliana Tuwima pt.: "Cuda i dziwy"
- zabawa "Ciepło - zimno" - zwracanie uwagi na zastosowanie określeń cieplej, zimniej, lodowato, najcieplej, coraz zimniej itp.
- zabawa "Dokończ zdanie" - nauczycielka mówi: Gdybym umiała latać, to.... Gdybym była czarodziejem, to...,
- próby tworzenia inscenizacji do krótkich opowiadań
- zabawy z piłką w kole - nauczycielka rzuca piłkę do dziecka i wymawia sylabę np. pił..., dziecko ma za zadanie dokończyć wyraz, wstawiając brakującą sylabę (pił... +ka, ma....+ma)
- zabawa "Zwierzątka": nauczycielka rozdaje dzieciom opaski z postaciami zwierzątek, np. lis, wiewiórka, jeż, żabka, kurka itp. Zaprasza do tańca zwierzątko, którego nazwa rozpoczyna się na głoskę w. Tańczy w kole z wiewiórką, a następnie z innymi zwierzątkami.
- Kształtowanie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków.
- ćwiczenia wychwytywania, różnicowania i rozpoznawania rozmaitych odgłosów, szmerów pochodzących z najbliższego otoczenia oraz otoczenia dalszego, próby lokalizacji źródła dźwięku, kierunku, odległości słyszanego dźwięku
- rozpoznawanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia oraz ilustrowanie ich za pomocą różnych form działalności dziecka, np. odtwarzanie (padający deszcz, lekki deszczyk, kapuśniaczek, mocny, duży deszcz, burza z deszczem i piorunami) wystukiwanie, malowanie, rysowanie; wysłuchiwanie rodzajów wiatru: lekki - zefirek, silny - huragan, próby naśladowania szumiącego wiatru (zabawy ruchowe) ilustrowanie ruchem słyszanych dźwięków oraz "malowanie muzyki",
- identyfikacja dźwięków: stukanie, pukanie, uderzanie, pocieranie, przelewanie, szeleszczenie, przesypywanie itp.