Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Program rewalidacji indywidualnej usprawniającej zaburzoną percepcję słuchową dziecka sześcioletniego

mgr Irena Heinrich

Charakterystyka dziecka

Oliwia ma 6 lat. Jest pogodna, ufna, szybko nawiązuje kontakty z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi. Na podstawie systematycznie prowadzonych obserwacji stwierdzono u Oliwii zaburzenia percepcji słuchowej. Aby usprawnić zaburzony rodzaj percepcji, opracowano:

Indywidualny program usprawniający percepcję słuchową dziecka sześcioletniego

Zasady prowadzenia zajęć:

  1. Pełna indywidualizacja pracy z dzieckiem.
  2. Dostosowanie zadań do możliwości dziecka oraz zapewnienie mu warunków do poprawnego wykonywania ćwiczeń.
  3. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych.
  4. Zapewnienie dziecku warunków do utrwalenia prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków w czytaniu.
  5. Dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do wydolności dziecka.
  6. Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez zastosowanie różnorodnych i urozmaiconych zadań i ćwiczeń.

Ćwiczenia wprowadzające (terapeutyczne)

  1. Wprowadzenie - Obejrzenie filmu na DVD (słuchanie bajki lub opowiadania nauczycielki pt.: "Przygody i wędrówki Misia Uszatka", które doskonale wyciszają i uspakajają skumulowane emocje dziecka).
  2. Miś Podróżnik - zabawa dydaktyczna - wymyślanie kolejnych przygód i zdarzeń Misia Uszatka, którego wcześniej Oliwia zrobiła na zajęciach z materiałów tekstylnych.
  3. Ćwiczenia manipulacyjne:
    • układanie obrazków w pary
    • układanie puzzli
    • układanie pusów

Ćwiczenia korekcyjne

  1. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik.
    • poznawanie nowych pojęć, np. określanie ogólnej nazwy grupy przedmiotów, rozszerzanie zasobu słownika czynnego dziecka, np. warzywa: marchew, seler, pietruszka, burak; owoce: jabłko, gruszka, śliwka; pieczywo: chleb, bułka, bagietka itp. Wykorzystanie nowych słów podczas zabaw tematycznych, np. w sklep warzywny, w piekarnię, w sklep z nabiałem.
    • uzupełnianie brakujących części obrazka, uzasadnienie wyboru (dostrzeganie związku między częścią a całością)
    • rozpoznawanie i nazywanie związków przedmiot - czynność, na przykład: umywalka - mycie, pralka - pranie, żelazko - prasowanie, igła - szycie itp.
    • umiejętność wyłaniania sytuacji i rzeczy fikcyjnych-nieprawdziwych (kształcenie myślenia abstrakcyjnego i krytycznego) na przykładzie wiersza Juliana Tuwima pt.: "Cuda i dziwy"
    • zabawa "Ciepło - zimno" - zwracanie uwagi na zastosowanie określeń cieplej, zimniej, lodowato, najcieplej, coraz zimniej itp.
    • zabawa "Dokończ zdanie" - nauczycielka mówi: Gdybym umiała latać, to.... Gdybym była czarodziejem, to...,
    • próby tworzenia inscenizacji do krótkich opowiadań
    • zabawy z piłką w kole - nauczycielka rzuca piłkę do dziecka i wymawia sylabę np. pił..., dziecko ma za zadanie dokończyć wyraz, wstawiając brakującą sylabę (pił... +ka, ma....+ma)
    • zabawa "Zwierzątka": nauczycielka rozdaje dzieciom opaski z postaciami zwierzątek, np. lis, wiewiórka, jeż, żabka, kurka itp. Zaprasza do tańca zwierzątko, którego nazwa rozpoczyna się na głoskę w. Tańczy w kole z wiewiórką, a następnie z innymi zwierzątkami.
  2. Kształtowanie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków.
    • ćwiczenia wychwytywania, różnicowania i rozpoznawania rozmaitych odgłosów, szmerów pochodzących z najbliższego otoczenia oraz otoczenia dalszego, próby lokalizacji źródła dźwięku, kierunku, odległości słyszanego dźwięku
    • rozpoznawanie i identyfikowanie dźwięków z otoczenia oraz ilustrowanie ich za pomocą różnych form działalności dziecka, np. odtwarzanie (padający deszcz, lekki deszczyk, kapuśniaczek, mocny, duży deszcz, burza z deszczem i piorunami) wystukiwanie, malowanie, rysowanie; wysłuchiwanie rodzajów wiatru: lekki - zefirek, silny - huragan, próby naśladowania szumiącego wiatru (zabawy ruchowe) ilustrowanie ruchem słyszanych dźwięków oraz "malowanie muzyki",
    • identyfikacja dźwięków: stukanie, pukanie, uderzanie, pocieranie, przelewanie, szeleszczenie, przesypywanie itp.